ابرماه توت فرنگی

باز هم موسم ابرماه شد،

آن هم یک ابرماه نوبرانه،

از نوع توت فرنگی!

که دیگر حسابی ذائقه مردم را تحریک می‌کند.

مطالب مرتبط:
ابرماه! Super Moon
ابرماه صورتی
بدر و ماه شب چهارده

الان که در حال نوشتن این مطلب هستم، شامگاه پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰ است. ماه کامل است و به زیبایی هرچه تمام در آسمان می‌درخشد. به همان رنگ قشنگ نقره‌ای خودش. مثل همه ماه‌های قبل، و حتی مثل همه ماه‌های آینده.

خب از آن جهت که ماه در حضیض مداری خودش قرار دارد و فاصله‌اش تا زمین کمتر از شب‌های قبل است، بنا به اصطلاح جدیدی که چند سال است سر زبان‌ها افتاده، در حالت ابرماه قرار دارد. توضیحات مربوط به ابرماه را در مطلبی که دو ماه قبل با عنوان «ابرماه صورتی» منتشر کردم، داده‌ام. حتما به آن مراجعه کرده و بیشتر با آن آشنا شوید.

اما عبارتی که این ابرماه را جذاب‌تر کرده است، «توت فرنگی» است. ماه ِ توت فرنگی!

ظاهرا آن‌چه که در مورد آن به دست آمده این است که، برخی از کشاورزان آمریکا در دهه‌های اخیر در تقویم‌های کشاورزی خودشان این نام را بر آن نهاده‌اند. در واقع مثل همان نام «صورتی» که قبلا در موردش صحبت شده بود.

ماه توت فرنگی، اشاره به ماهی دارد که در آن مناطق، همزمان با رسیدن توت فرنگی‌های آن‌ها کامل می‌شود.

این نام هیچ ارتباطی به رنگ و بو و طعم ماه در این شب ندارد. صرفا یک همزمانی و نام‌گذاری ذوقی است برای آن.

عکس‌های زیر از همین ابرماه در همین شب گرفته شده است:

ابرماه

عکس ابرماه امشب ۳ تیر ۱۴۰۰

این عکس توسط علی نبگان در اهواز ثبت شده است.
علی نبگان از دانشجویان نوجوان و بسیار فعال و علاقه‌مندان دوره‌های آنلاین آموزش نجوم در سایت ستاره شناس است.

ماه کامل

ابرماه امشب ۳ تیر ۱۴۰۰

این عکس توسط خودم (محمد همایونی) در ابتدای شب، لحظاتی بعد از طلوع آن گرفته شده است.

نویسنده: محمد همایونی

• سلام آقای همایونی میخواستم بدونم با تلسکوپ maksi60 میشه سیارات رو به خوبی رصد کرد؟ برای دیدن کهکشان آندرومدا چی… ممنون میشم جواب بدید

سلام و درود آقامحمدمهدی عزیز.
      این تلسکوپ یک تلسکوپ کوچک هست. خودم تاکنون باهاش رصد نکرده‌ام. ولی با توجه به اندازه‌ای که داره، می‌تواند قمرهای مشتری و قرص آن را به راحتی تفکیک کند. حلقه زحل را هم می‌تواند تفکیک کند، اما جزئیات زیادی را نخواهد توانست نشان دهد. سیاره‌های اورانوس و نپتون را هم برایتان اشکار می‌کند ولی نیاز به مهارت در یافتن آن‌ها دارید. کهکشان آندرومدا توسط آن در مکانی به دور از آلودگی نوری قابل دیدن هست، ولی جزئیات زیادی را نمی‌تواند آشکار کند.

• ممنون بابت راهنمایی

• عرفان گفت:

سلام آقای هومایونی میشه بگید با تلسکوپ ETX125 go to میشه چه مشاهداتی داشت؟

سلام آقامحمد عزیز.
      اگر این تلسکوپ رو بتونید تهیه کنید، که خیلی خوش به حالتون خواهد بود. یک تلسکوپ نوع ماکستوف از برند مید و با سیستم گوتو.
      اندازه آن در حد تلسکوپ‌های متوسط هست. و علاوه بر شناسایی عوارض ماه و مشاهده سیارات، می‌توانید تعداد زیادی از اجرام غیرستاره‌ای را هم مشاهده کنید.