دوره آنلاین مبانی نجوم

سبد خرید شما خالی است.

باشگاه ستاره‌شناس ـ گزارش جلسات

به باشگاه ستاره‌شناس خوش آمدید

باشگاه ستاره شناس

در این صفحه خلاصه‌ای از فعالیت‌های باشگاه بیان می‌شود.

مرداد ۱۴۰۱

گزارش جلسه ۵ ـ سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

پنجمین جلسه باشگاه ستاره شناس

جلسه پنجم باشگاه با حضور اولین مهمان باشگاه: آقای مهدی رحیمی برگزار شد. از ایشان سپاسگزاریم که دعوت‌مان را پذیرفتند و وقت گذاشته و در جلسه حضور داشتند.

نیم ساعت ابتدایی را به بررسی رویدادهای رصدی در دو هفته باقی‌مانده مرداد اختصاص دادیم. به خصوص بیشتر در مورد بارش شهابی برساوشی گفتیم، این که بارش‌های شهابی چیستند و برای رصد آن‌ها باید چه نکاتی را رعایت کرد و چگونه می‌توان تجربه خوبی از یک بارش شهابی داشت.

اما مشکل بارش شهابی برساوشی امسال، همزمانی آن با شب‌های مهتابی است. زمانی که نور زیبا و آسمان‌گستر ماه، فرصت دیده شدن شهاب‌های کم‌نور را از دیدگان ما خواهد گرفت. بنابراین فقط می‌توان به امید دیدن شهاب‌های پرنور که تعدادشان هم خیلی کم خواهد بود، برای رصد بارش برساوشی امسال عازم کوه و بیابان شد.

ادامه جلسه اختصاص داشت به صحبت‌های آقای رحیمی عزیز و گرامی. ایشان خیلی پرشور و اثرگذار از علاقه‌مندی خودشان به نجوم و اخترشناسی گفتند و ما را با دوران نوجوانی خود همراه کردند تا بدانیم چه سختی‌ها و چه علاقه‌هایی را در این سال‌ها تجربه کرده‌اند و هنوز هم همچنان پرشور و علاقه و باانگیزهء بالا به همراه خانواده گرامی‌شان، به رصد و عکاسی نجومی می‌پردازند.

واقعا حضور آقای رحیمی در جلسه پنجم، بسیار اثرگذار و ارزشمند بود. از ایشان سپاسگزاریم و امیدوارم که باز هم بتوانیم از وجود ایشان در جلسات دیگر باشگاه استفاده کنیم.

به امید دیدار تا جلسه آینده
۱۸ مرداد ۱۴۰۱

گزارش جلسه ۴ ـ سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱

جلسه 4 باشگاه ستاره شناس

جلسه چهارم باشگاه که اولین جلسه در مرداد بود، شامگاه سه‌شنبه ۴ مرداد برگزار شد. این جلسه با حضور اکثر اعضای باشگاه در دو بخش زیر برگزار شد:

بخش اول: بررسی برخی پدیده‌های رصدی که در دو هفته آینده پیش‌رو داریم. این بخش بیشترین زمان را به خود اختصاص داد. البته سوال‌هایی که پرسیده می‌شد باعث طولانی شدن آن شد. سوالاتی که اهمیت بالایی در انجام رصدهای موفق دارند.

بخش دوم: عکس‌های تلسکوپ جیمزوب. بیان اشتباهاتی که در فضای مجازی در خصوص عکس‌های این تلسکوپ رخ می‌دهد. خطاهایی که برخی آگاهانه یا ناآگاهانه در مورد دستاوردهای این تلسکوپ نشان می‌دهند بیان شد. و سپس در مورد دورترین کهکشانی که تا لحظه برگزاری جلسه ثبت شده است.

البته پس از برگزاری باشگاه، متوجه شدم که در یک سری رصدهای تأیید نشده همان رکورد هم دوباره شکسته شده و کهکشان‌هایی به مراتب دورتر توسط جیمزوب آشکار شده‌اند. البته تا این لحظه هنوز خبر تأیید آن‌ها منتشر نشده است و باید منتظر بمانیم.

جلسه بعدی باشگاه ۱۸ مرداد خواهد بود و تا آن زمان برنامه‌های رصدی متنوعی را همراه با اعضای باشگاه انجام خواهیم داد.

به امید دیدار همهء اعضا در جلسه آینده
۵ مرداد ۱۴۰۱

تیر ۱۴۰۱

گزارش جلسه ۳ ـ سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱

باشگاه ستاره شناس

سه‌شنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ یک روز خاطره‌انگیز برای همهء ما نجومی‌ها بود. روزی که نخستین عکس‌های تمام‌رنگی تلسکوپ جیمزوب منتشر شد. سحرگاه این روز (به وقت ایران) اولین عکس با حضور رئیس‌جمهور آمریکا منتشر شد. عکسی که همه را به اعماق کیهان برد. بسیار زیبا و باشکوه.

باقی عکس‌ها هم در عصر این روز دقیقا ساعتی قبل از شروع جلسه سوم باشگاه ستاره‌شناس رونمایی و منتشر شد. واقعا لحظات بسیار خاطره‌انگیز و شکوهمندی بود.

جلسه سوم باشگاه که اندکی پس از انتشار این عکس‌های شگفت، برگزار شد به طور کامل به معرفی این عکس‌ها اختصاص یافت. بیشترین زمان‌مان برای معرفی عکس اول که همان خوشه کهکشانی و کهکشان‌های پشت‌سر آن بود، گذشت.

هر کدام از عکس‌ها بسیار شگفت هستند. این‌ها تازه اولین عکس‌هایی هستند که صرفا توانایی‌های شگفت این تلسکوپ را در حوزه‌های اصلی اهداف و پژوهش‌های این تلسکوپ نشان می‌دهند. پس از این باید منتظر نتایج پژوهش‌ها و کاوش‌هایی باشیم که اخترشناسان با این تلسکوپ منحصر به فرد انجام خواهند داد.

فیلم این جلسه ضبط شد و در کانال مخصوص باشگاه در اختیار اعضای باشگاه قرار گرفت.

به امید دیدار اعضای عزیز در برنامه‌های آینده
۲۱ تیر ۱۴۰۱ ـ البته با کمی تأخیر

خرداد ۱۴۰۱

گزارش جلسه ۲ ـ سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

دومین جلسه باشگاه ستاره‌شناس

در آخرین روز فصل بهار از اولین سال قرن جدید، که برابر بود با انقلاب تابستانی، جلسه دوم باشگاه ستاره‌شناس را با حضور تعدادی از اعضای باشگاه برگزار کردیم. به عبارت دقیق‌تر، چند ساعتی از رسیدن خورشید به انقلاب تابستانی گذشته بود که این جلسه را برگزار کردیم.

ابتدای جلسه از این همزمانی ابراز خوشحالی کردم و سپس با توضیحات تعدادی از اعضای در بیان تجربه رصدهایی که در این دو هفته داشتند، این جلسه را شروع کردیم. پیگیری اعضا در انجام رصدهای پیشنهادی باعث خوشحالی و دلگرمی است.

سپس به بررسی رویدادهای رصدی در تیرماه پرداختیم. براساس تقویم رخدادهای نجومی در این ماه، برخی از شاخص‌ترین آن‌ها را توضیح بیشتر دادیم تا اعضا بتوانند با آگاهی بیشتر برای رصد آن‌ها اقدام کنند.

در روزهای پیش رو هم در کانال و گروه تلگرامی باشگاه، توضیحات تکمیلی و یادآوری خدمت‌شان ارسال می‌شود.

در بخش پایانی این جلسه، نتیجه دو پژوهش جدید اخترفیزیکی را برای اعضا بیان کردم. یکی در مورد سیارات فراخورشیدی و خاستگاه برخی از آن‌ها. و دیگری نمایش یک شبیه‌سازی بسیار شگفت از تشکیل ستاره‌های جدید در یک سحابی و ایجاد یک خوشه ستاره‌ای درخشان.

این دو شبیه‌سازی برای اعضایی که دوره اخترفیزیک۲ را گذرانده‌اند بسیار قابل توجه و ارزشمند است.

به امید دیدار اعضای عزیز در برنامه‌های فصل تابستان باشگاه
۴ تیر ۱۴۰۱

گزارش جلسه ا ـ سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱

اولین جلسه باشگاه ستاره‌شناس

بسیار خوشحالم که بالاخره باشگاه را شروع کردیم. حتما همه اعضای حاضر شور و شوق دیدارشان را در چهره‌ام مشاهده کردند.

افتتاحیه باشگاه ستاره‌شناس، سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ با حضور ۱۳ نفر از اعضای باشگاه انجام شد.

در این جلسه، ابتدا بنده به معرفی باشگاه و اهداف و برنامه‌های آن پرداختم. سپس برخی از اعضا در مورد فعالیت‌های نجومی‌شان و پیشنهادهایی برای فعالیت‌های باشگاه صحبت کردند.
ممنون از آنان.

توضیح رخدادهای نجومی براساس تقویمی که منتشر شده بود، توسط بنده انجام شد. و در انتها درخواست کردم که رصد مربوط به جلسه دوم دوره مبانی نجوم را همگی در این دو هفته انجام دهیم و گزارشی از آن‌را در گروه باشگاه قرار دهیم.

سپاس از همه عزیزانی که حضور داشتند.

در یک فایل صوتی توضیحات بیشتر در مورد رصد جابه‌جایی ستارگان را به همراه چند نکته مهم توضیح داده‌ام.

تقویم رخدادهای نجومی نیمه دوم خرداد

تلاش کنیم این رخدادها را رصد کرده و گزارشی کوتاه از فعالیت و تلاش خود را در گروه تلگرامی باشگاه منتشر کنیم.

اگر ابزار مناسب دارید و تاکنون اورانوس را ندیده‌اید، مقارنه ۲۲ خرداد برایتان بسیار کمک کننده است.

و اگر تاکنون هم عطارد را شکار نکرده‌اید، زمانی که به بیشترین کشیدگی غربی در آسمان صبحگاهی می‌رسد، فرصت خوبی است.

اجتماع سیارات در صبح روز ۲۸ خرداد را از دست ندهید.

دقت کنید که اکنون برای دیدن سیارات، نیاز است سحرخیر باشیم!

دوره آنلاین مبانی نجوم