راهنمای رصد سیارات با تلسکوپ

راهنمای رصد سیاره ها با تلسکوپ

حتی یک تلسکوپ کوچک هم، دنیاهای دیگر منظومه شمسی را به ما نشان خواهد داد، دنیاهایی که از دیدن آن‌ها شگفت زده خواهید شد. رصد سیارات یک بخش مهم از برنامه‌های رصدی هر رصدگر و علاقه‌مند به رصد آسمان است و این مقاله به راهنمای رصد سیارات با تلسکوپ‌های متوسط آماتوری می‌پردازد.

تلسکوپ 10 اینچ دابسونی

تلسکوپ ۱۰ اینچ دابسونی

سیاراتِ دیگر در منظومه شمسی فقط هدف فضاپیماها نیستند، بلکه سرزمین‌هایی هستند که شما هم می‌توانید آن‌ها را کاوش کنید. حتی تلسکوپ‌های کوچک هم می‌توانند جزئیات خوبی را از سیارات غول‌پیکر منظومه آشکار کنند. به کمک یک تلسکوپ متوسط (با قطر دهانه حدود ۸ اینچ) می‌توانید تغییرات شبانه‌ای راکه روی زهره، مریخ، مشتری و زحل اتفاق می‌افتند مشاهده کنید. این همه در حالی است که برای رصد سیارات نیازی به آسمان کاملا تاریکِ خارج از شهرها نیست؛ بلکه از دلِ شهرهای بزرگ با آلودگی‌های نوری متداول هم می‌توانید دگرگونی سیارات را رصد کنید.

رصد عُطارِد

از داخل یک تلسکوپ، می‌توان فازها (اَهَلّه) سیاره عطارد را آشکار کرد، اما جزئیات آن ضعیف هستند. بهترین زمان برای به دام انداختن این گریزپای منظومه شمسی هنگامی است که در یکی از بیشترین کشیدگی‌های خودش باشد. کشیدگی شرقی هنگامی است که پس از غروب خورشید، آن را در بیشترین جدایی زاویه‌ای از خورشید در سمت غرب آسمان مشاهده می‌کنیم. کشیدگی غربی هم هنگامی است که در آسمان صبحگاهی قبل از طلوع خورشید، آن را در بیشترین فاصله زاویه‌ای با خورشید در افق شرقی مشاهده کنیم.

البته بهترین نمای عطارد توسط تلسکوپ هنگامی مشاهده می‌شود که به بالاترین ارتفاع خود از افق، در میانه روز برسد. فقط باید مطمئن شوید که تلسکوپ به سوی خورشید نشانه نرفته باشد. اگر هنگام روز و در چنین موقعیتی توانستید عطارد را در دام تلسکوپ بیندازید، از فیلترهای زرد یا نارنجی در چشمی تلسکوپ استفاده کنید تا آن را در زمینه‌ی بسیار روشن آسمان روزگاهی، واضح‌تر و برجسته‌تر ببینید.

مقارنه و کشیدگی سیارات داخلی

وضعیت سیارات داخلی

مدار عطارد و ناهید در داخل مدار زمین قرار دارد؛ از این رو هنگامی که در بیشترین کشیدگی‌های خود هستند، بیشترین فاصله زاویه‌ای را از خورشید می‌گیرند.

رصد ناهید

سیاره ناهید (زهره) راحت‌تر از عطارد مشاهده و رصد می‌شود. اخترشناسان به طور معمول و خیلی راحت‌تر از عطارد، تغییرات فاز آن را به همراه تغییر در اندازه قرصش را ثبت می‌کنند.

با وجود این‌که به نظر می‌رسد یک سیاره دورنی هنگامی که بین زمین و خورشید است، ۲ مرتبه بزرگ‌تر از زمانی است که در آن سوی خورشید قرار دارد، زهره را می‌توان حدود ۶ مرتبه بزرگ‌تر دید. رصد روزگاهی ناهید هم به مراتب از عطارد راحت‌تر است چون هم درخشان‌تر از آن است و هم فاصله زاویه‌ای بیشتری را تا خورشید پیدا می‌کند.

عوارضی که بر جوّ زهره می‌توان یافت در محدوده‌ای از سایه‌ها و تیرگی‌های گرد و غباری تا لکه‌های روشن را شامل می‌شود. اگر از فیلترهایی استفاده کنید که شدت نور زیاد سیاره را کاهش دهند می‌توانید این آثار جوّی ناهید را مشاهده کنید. در صورتی که از تلسکوپ‌های بزرگ‌تر از ۸ اینچ استفاده کنید احتمالا قادر خواهید بود ساختارهای C و Y مانند وسیعی را که در حوالی استوای سیاره هستند  تشخیص دهید.

رصد مریخ

زمین و مریخ هر ۲۶ ماه یک بار به نزدیک‌ترین فاصله‌شان می‌رسند، ولی نیازی نیست شروع رصد سیاره سرخ را تا زمانی که آن را در بزرگ‌ترین حالت مشاهده کنید به تعویق بیندازید. تا زمانی که جوّ مریخ شفاف است می‌توانید به مدت چند ماه قبل و بعد از مقابله‌ی سیاره، جزئیاتی را برروی آن ببینید. (مقابله زمانی است که سیارات بیرونی هنگام غروب خورشید، از سمت شرق طلوع می‌کنند و در همین زمان هم نزدیک‌ترین فاصله را با زمین دارند.)

تا قبل از آن‌که ناپایداری‌های جوّ آن شروع شود، از بزرگ‌نمایی‌های بالا برای رصد سیاره سرخ استفاده کنید. سعی کنید که بر منطقه‌ای کوچک یا عارضه‌ای واحد متمرکز شوید و از مشاهده کل قرص سیاره یا جابه‌جایی امتداد دیدِ خودتان بر سطح آن خودداری کنید تا این جزئیات خفیف را تشخیص دهید.

پدیده‌های جوّی مریخ شامل چند نوع ابر است. فصل‌های نوعی در آن به علت گرم و سرد شدن سطح سیاره اتفاق می‌افتد. ابرهای گسسته در آن به صورت موضعی ایجاد می‌شوند که به همراه چرخش سیاره، در میان جوّ آن جابه‌جا می‌شوند.

ابرهای اوروگرافی در جوّ مریخ ایجاد می‌شوند که ناشی از تجمع ذرات آبی است که بادهای مریخی برفراز کوه‌ها و آتش‌فشان‌های مریخ تشکیل می‌دهند. برای مشاهده این ابرها از فیلترهای آبی و بنفش استفاده کنید، البته برای نواحی نزدیک به استوای مریخ فیلتر سبز بهتر است.

همچنین می‌توانید ابرهای صبحگاهی و عصرگاهیِ مریخ را هم مشاهده کنید. این‌ها ابرهایی روشن و منفرد هستند که از مِه سطحی مریخ هنگام طلوع و غروب خورشید بر سطح آن ایجاد می‌شوند. ابرهای عصرگاهی عموما بزرگ‌تر و فراوان‌تر هستند. برای مشاهده بهتر آن‌ها فیلتر آبی یا بنفش توصیه می‌شود.

رصد مشتری

پس از خورشید و ماه، جسمی که بیشترین جزئیان قابل رصد را داراست مشتری است. حتی تلسکوپ‌های کوچک هم می‌توانند ظاهر راه‌راه آن را تشان دهند؛ کمربندهایی که در شمال و جنوب استوای آن ایجاد شده و حالت طبقه‌بندی به مشتری داده‌اند. تماشای شبانه مشتری می‌تواند لذت بخش باشد. علاوه بر جابه‌جایی چهار قمر بزرگ آن در اطراف مشتری، چرخش سیاره به دور خودش را هم می‌توان در طول یک شب مشاهده کرد. مطمئن شوید که لکه قرمز آن را هم در لیست رصدی خود آورده‌اید.

فیلتر آبی تیره می‌تواند منطقه‌های مشتری را بهتر آشکار کند. فیلترهای آبی هم در برجسته شدن ابرهای روشن موثر هستند. در عوض فیلتر قرمز جزئیات استوایی آن را آشکار می‌کند و کنتراست بیشتری را در کمربندهای اصلی سیاره ایجاد می‌کند.

عوارض مختلف در جوّ مشتری

نوارهای سطح مشتری

جابه‌جایی قمرهای مشتری:

چهار پدیده در مورد قمرهای گالیله‌ای مشتری و جابه‌جایی آن‌ها اتفاق می‌افتد که می‌توانید آن‌ها را به لیست رصدهای‌تان اضافه کنید:

• گرفت قمر، هنگامی که یک قمر وارد سایه مشتری می‌شود.
  • اختفای قمر در پشت قرص مشتری
  • عبور قمر از مقابل قرص سیاره؛ بهترین عبورها هنگامی هستند که قمر از مقابل کمربندهای تاریک و بزرگ عبور می‌کند.
  • عبور سایه قمر از روی سیاره. سایه قمر به صورت یک لکه سیاه رنگ بر سطح قرص سیاره مشاهده می‌شود.

رصد زحل

هنگام رصد زحل حتما به شکاف کاسینی که به صورت یک فضای تاریک بین دو حلقه روشن‌تر آن دیده می‌شود، نگاه کنید. در رصد با تلسکوپ‌های ۸ اینچ به روشنایی حلقه‌ها، تفاوت رنگ‌ها و طرح‌های آن‌ها توجه و دقت کنید.

علامت‌گذاری روی سطح زحل، ظریف و نامحسوس است. توجه داشته باشید که لکه‌ها یا نقاط تاریک یا روشن، نسبت به مناطق یا کمربندهایی که پذیرای آن‌ها هستند، قابل توجه هستند. موقعیت این عوارض ممکن است شب به شب تغییر کنند.

مناطق مختلف زحل و حلقه‌هایش

قسمت‌های مختلف زحل و حلقه‌هایش

منطقه‌های زحل ظاهری سفید ـ خاکستری یا خاکستری یا زرد رنگ دارند. در عوض کمربندهای آن به رنگ‌های آبی مایل خاکستری، قهوه‌ای و قرمز دیده می‌شوند. این ویژگی‌ها با کمک فیلترهای قرمز، نارنجی یا زرد به خوبی دیده می‌شوند. فیلتر سبز در نشان دادن قسمت‌های روشن، مناسب هستند. استفاده از فیلترهای سبز و آبی خفیف هم در برجسته کردن حلقه‌های زحل موثرند.

رصد اورانوس

اتمسفر اورانوس معمولا فاقد هر عارضه قابل ملاحظه‌ای است. رصدگران در سال ۱۸۷۰ اولین مشاهده عوارضی بر سطح آن را گزارش دادند. از آن زمان به بعد رصدگران مشاهداتی از نشانه‌ها و کمربندهای سطح اورانوس را گزارش کرده‌اند. اورانوس با رنگ سبز مایل به آبی و به صورت قرص کوچکی همچون سحابی‌های سیاره‌نما دیده می‌شود. این سیاره به قدری کند در آسمان حرکت می‌کند که حدود ۴۴ روز طول می‌کشد تا به اندازه قرص ماه کامل جابه‌جا شود.

رصد نپتون

برای منجمان آماتوری که تلسکوپ یا حتی دوربین دوچشمی دارند، یافتن نپتون چندان مشکل نیست. این سیاره هنگام مقابله همانند یک قرص کوچک آبی رنگ از قدر ۷٫۷ می‌درخشد. اما حتی با تلسکوپ‌های بزرگ هم نمی‌توان جزئیاتی را از سطح نپتون مشاهده کرد، با این حال خواهید توانست بزرگ‌ترین قمر آن یعنی تریتون را از قدر ظاهری ۱۳٫۵ مشاهده کنید.

هیجان رصد نپتون هنگامی است که شما برای اولین بار بتوانید آن را همچون نقطه‌ای از میان تلسکوپ‌تان مشاهده کنید. به علت فاصله بسیار زیادی که این سیاره از خورشید دارد، حتی از اورانوس هم کندتر در زمینه ستارگان حرکت می‌کند. حدودا ۸۵ روز زمان می‌برد تا در آسمان به اندازه قطر قرص ماه کامل جابه‌جا شود.

استفاده از فیلترهای رنگی:

از فیلترهای رنگی بیشتر برای مشاهده سیارات استفاده می‌شود. اما دقت کنید که آن‌ها رنگی را اضافه نمی‌کنند؛ بلکه فقط تفاوت‌های روشنایی در رنگ‌های مختلف را افزایش می‌دهند و همین باعث می‌شود جزئیات بیشتری را در تصویر مشاهده کنید. بنابراین هرگاه از فیلتر رنگی استفاده می‌کنید به جای تمرکز بر تغییر رنگ‌ها، بر تفاوتِ روشنایی قسمت‌های مختلف متمرکز شوید تا جزئیات بیشتر را ببینید.

فیلترها در واقع شیشه‌های رنگی متفاوتی هستند که با درجات مختلفِ کدری تهیه می‌شوند. آن‌ها را بر چشمی تلسکوپ‌ها نصب و استفاده می‌کنند. یک نکته این‌که هر چه تلسکوپ شما بزرگ‌تر باشد، اثری که از فیلتر مشاهده می‌کنید بهتر و نمایان‌تر خواهد بود.

منبع: Astronomy.com

ترجمه و تنظیم:

40 پاسخ
  1. فرهاد کاکولوند
    فرهاد کاکولوند می گوید

سلام من میخوام یک تلسکوپ آماتوری بخرم آیا بنظرتون astro master 130eq md گزینه خوبی هست

سلام و درود بر شما.
      و عذرخواهی بابت تاخیر در جواب.
      برای شروع کارهای رصدی گزینه مناسبی هست. به ویژه این‌که فعلا در وضعیت اقتصادی فعلی و عدم موجودی گزینه‌های دیگر در بازار ایران، این یک تلسکوپ متوسط (البته به پایین، از لحاظ اندازه دهانه) خوبی می‌باشد.

2. مهرداد
    مهرداد می گوید

با سلام
    تلسکوپ ٨ اینچی دابسونی دارم ، اما اصلا نمیتونم خطوط مشتری یا تصویر واضحی ازش ببینم، به نظر شما اشکال کجاست، چشمی ٢۵ میل، ممکنه تو سرهم کردن تلسکوپ جایی اشتباه کرده باشم

سلام و درود.
      از آن جهت که با یک تلسکوپ ۴٫۵ اینچی هم می‌توان کمربندهای مشتری را دید، حتما مشکلی در ساختار اپتیکی تلسکوپ هست.
      اول از همه از فوکوس بودنِ دقیق مطمئن باشید. برای اطمینان از فوکوس می‌توانید ابتدا روی دهانه‌های ماه فوکوس کنید که خیلی واضح‌تر هست. و اگر ماه نبود، روی یک مجموعه ستاره دوگانه فوکوسِ دقیق انجام دهید.
      یکی از عوامل رایج، همخط نبودن آینه‌های تلسکوپ است. در اینترنت جستجو کنید احتمالا مطالب خوبی برای این مشکل و روش‌های تست و رفع آن می‌توانید پیدا کنید.
      یکی هم ممکنه عدسی‌های چشمی یا آینه ثانویه کثیف شده باشند.

• مهرداد
        مهرداد می گوید

ممنون از راهنماییتون مشکل از چشمی من بود که حل شد، میشه بپرسم چشمی و بارلو تا چه اندازه در وضوح تصویر جرم مورد نظر اهمیت داره، مثلا یک بارلو ۵ ایکس میتونه تصویر و ۵ برابر کنه بدون کاهش وضوح، و اینکه با تلسکوپ ۸ اینچی میشه بازوهای آندرومدا رو دید، چشمی یا بارلو خاصی میخواد برای اینکار؟ ممنون از کمکاتون

سلام مجدد.
          نکته‌ای که هست این که در یک تلسکوپ وقتی بزرگنمایی را به هر روشی افزایش دهید، دچار افت کیفیت در تصویر خواهیدشد. فقط باید با توجه به اندازه دهانه و اپتیک تلسکوپ ببینید تا چه حدی کیفیت قابل قبولی می‌دهد.
          دیدن بازوهای آندرومدا با اپتیک ۸ اینچی امکان پذیر هست، فقط نیاز به مهارت در رصد و رعایت نکات خاصی دارد: نظیر: تطبیق کامل چشم با تاریکی، استفاده از فیلتر سحابی، تکنیک چپکی نگاه کردن و استقرار تلسکوپ در مکان مناسب.

3. علیرضا
    علیرضا می گوید

سلام خدمت شما من میخوام کار رصد اماتور رو شروع کنم،برای من که تازه کار هستم یه تلسکوپ با قیمت مناسب معرفی میکنید که بشه حداقل سیاره مشتری رو مشاهده کرد،با تشکر

محمد همایونی می گوید

سلام و درود علیرضای عزیز.
      بسیار عالی و مبارک که علاقه‌مند نجوم و خصوصا رصد هستید.
      بنده در کار خرید و فروش نیستم که اطلاع کامل داشته باشم. ولی از لحاظ رصدی عرض کنم که برای شروع می‌تونید با یک تلسکوپ شکستی با قطر دهانه حداقل ۶ سانتی‌متر یا تلسکوپ بازتابی نیوتونی با قطر دهانه حداقل ۴ اینچ کار رصد رو شروع کنید. و بعد اگر مایل بودید و توان مالی داشتید، سراغ ابزار بزرگتر و قوی تر بروید.
      با تلسکوپ‌هایی که گفتم، می‌تونید سیاره‌ها رو به همراه ماه، خورشید و اجرام غیرستاره‌ای پرنورتر را مشاهده کنید.
      موفق باشید.
      برای توضیحات بیشتر با تلفن موجود در سایت تماس بگیرید.

4. احسان
    احسان می گوید

سلام.
    ممنون از توضیحات خوبتون.
    اطلاعات من در خصوص رصد آسمان ابتدایی هست منتها به تازگی تصمیم گرفتم یه تلسکوپ آماتوری تهیه کنم. سوالم اینه که آیا در شهری مثل اصفهان امکان رصد اجرام آسمانی به طور قابل قبول وجود داره یا حتما باید به خارج از شهر رفت؟
    سپاسگزارم

سلام و درود احسان عزیز
      نکته‌ای که در رصد از آسمان شهرهای بزرگ وجود دارد اینه که خدا رو شکر از آلودگی نوری این مناطق، باز هم می‌توان سیارات و ستاره‌ها را رصد کرد. علتش هم این است که چنین اجرامی، به صورت منابع نور نقطه‌ای هستند و باز هم می‌توان آن‌ها را با تلسکوپ رصد کرد. البته خب قدرت تلسکوپ در میزان دید ِ ما تاثیر مستقیم دارد.
      اما اجرام غیرستاره‌ای مانند سحابی، کهکشان و خوشه‌های ستاره‌ای به راحتی قابل رصد از میان آلودگی نوری شهرها نیستند و نیازمند خارج شدن از شهرهای بزرگ را دارند.
      ولی یک نکته بسیار مهم را که همیشه به دوستان و علاقه‌مندان در ابتدای کارشان توصیه می‌کنیم این هست که پیشنیاز خرید یک تلسکوپ، آشنایی با آسمان شب و صورت‌های فلکی و ستارگان آسمان است. ابتدا اینها را خوب یادبگیرید و بعد سراغ تلسکوپ بروید.
      موفق باشید.

5. سعید
    سعید می گوید

سلام وقت بخیر من یک تلسکوپ inspire 80azگرفتم آماتور هستم میخواستم ببینم اولا تلسکوپ خوبی گرفتم و دوما با این تلسکوپ چه چیزهایی میشه مشاهده کرد

سلام و درود سعید عزیز
      مبارک باشه. این تلسکوپ برای شروع رصدهای آماتوری مناسبه. رصد عوارض سطح ماه، رویت هلال ماه، رصد سیارات،‌ حلقه و قمرهای زحل، کمربندها و قمرهای مشتری، مریخ و اهله زهره، شکار اجرام غیرستاره‌ای اعم از فهرست مسیه و اجرام پرنور در فهرست عمومی ان جی سی به همراه رصد تعداد بسیار زیادی از ستاره‌های دوگانه، از جمله رصدهای مقدماتی‌ای هست که می‌تونید با این تلسکوپ انجام بدهید.
      رصد کردن و استفاده از تلسکوپ، بیشتر از هر چیزی به تلاش و مداومت و صبوری نیاز داره.
      منتظر خبرهای خوب از رصدهای خوب شما هستم
      متاسفانه ایمیل شما صحیح نیست و امکان خبررسانی به شما نبود

6. رضوان
    رضوان می گوید

سلام خسته نباشید من ۱ ماهه که تلسکوپ برسر مدل Messier 130/650 mm رو از دیجیکالا گرفتم. میخوام بدونم که با این تلسکوپی که من گرفتم، چه چیزایی رو می تونم رصد کنم؟ ( بخاظر اینکه برند های سسلسترون و اسکای واچر الان گرون هستن من برای شروع این رو خریدم) لطفا کمکم کنید چون حسرت یه بار رصد کردن زحل و مشتری روی دلم مونده…
    اصلا با این تلسکوپی که من گرفتم میشه زحل و مشتری یا مریخ و اینا رو دید؟
    لطفا راهنمایی کنید……

سلام و درود رضوان عزیز.
      برای شروع تلسکوپ خوبی هست و مبارک باشه. با اون می‌تونید، هلال زهره، قرص مشتری و کمربندهای آن و قمرهای مشتری، حلقه زحل و قمر بزرگش، اورانوس و نپتون ، دهانه‌های ماه و بسیاری از اجرام غیر ستاره‌ای را می‌توانید ببینید. البته با توجه به قدرت متوسطی که داره، انتظار جزئیات خیلی زیاد نداشته باشید. در ضمن تجربه کار با آن را ندارم، لذا از کیفیت اپتیکی آن اطلاعی ندارم. آنچه گفتم با توجه به اندازه دهانه تلسکوپ هست.
      در ضمن فعلا مشتری را تا مدتی نمی‌توانید ببینید تا از مقارنه با خورشید خارج شود. زحل هم تا چند روز دیگر به مقارنه با خورشید میره و غیرقابل رویت میشه.

7. msm
    msm می گوید

سلام من میخوام یک تلسکوپ سلسترون ۶۰AZ بخرم ولی موندم که این مدل رو بخرم یا ۷۰AZ خودم که بیشتر مدل ۷۰AZ رو دوست دارم اگر میشه یه راهنمایی بکنیین

درود برشما.
      این دو تلسکوپ مشابه هم هستند، فقط نوع ۷۰ به اندازه یک سانتی‌متر دهانه گشوده‌تری داره که باعث میشه کیفیت تصویرش اندکی بهتر باشه.
      توصیه بنده هم همان مدل ۷۰ هست.

8. روح الله
    روح الله می گوید

سلام دوستان،گروه تلگرامی هست که بشه علاقه‌مندان به نجوم عضو بشن و تبادل اطلاعات کنن
    ممنونم

9. پویا
    پویا می گوید

سلام میخواستم بدونم برای دیدن مریخ و عوارضش تلسکوپ چند اینچی خوبه؟

سلام و درود برشما.
      هنگامی که مریخ در مقابله باشه، یعنی در نزدیک‌ترین فاصله تا زمین، با تلسکوپ‌های متوسطی مثل ۶ اینچ. البته به شرط هوای پایدار. در مواقع دیگر باید از بالای ۸ اینچ استفاده کرد.

10. جمشید
    جمشید می گوید

با سلام خدمت شما جایی وجود داره که فقط اینه تلسکوپ بفروشن به صورت جداگانه؟

سلام و درود.
      متاسفانه اطلاع ندارم. سال‌های گذشته، بخش اپتیک صا ایران این کار رو می‌کرد. ولی الان رو مطلع نیستم.

11. عرفان
    عرفان می گوید

با سلام
    من چند وقتی هست که تلسکوپ‌خریدم(polaris 127).اما اجرام آسمانی را نمیتوانم پیدا کنم.
    میخواهم بدانم از چه چیزی باید کمک بگیرم.

سلام بر عرفان عزیز.
      اولین سوالی که هست اینه که برای چه اجسامی تلاش کردید؟ و چقدر به موقعیت اجرام نجومی نظیر سیارات، سحابی‌ها، کهکشان‌ها، خوشه‌ها و ستاره‌های دوگانه؛ در آسمان آگاهی دارید؟

• عرفان
        عرفان می گوید

من برای دیدن سیارات تلاش کردم و موفق هم بودم.اما برای سحابی و کهکشان ها هرچه تلاش کردم موفق نبودم.من چند هفته ای هست که این تلسکوپ رو خریدم و از نرم افزار ها برای پیدا کردن اجرام اسمانی کمک میگیرم.

درود مجدد عرفان عزیز
          سحابی‌ها و کهکشان‌ها را تقریبا از آسمان شهرهایی که آلودگی نوری زیاد دارند نمی‌توان دید و باید برای رصد آن‌ها به حاشیه شهر یا جایی که آسمان تاریک باشد بروید.
          ولی جزئیات سیارات و ستارگان دوگانه از مواردی هست که از داخل شهر هم میشه اونا رو دید. رصد جدی و مستمر ستاره‌های متغیر هم یکی از رصدهایی هست که می‌تونید انجام دهید. رصدهای دقیق خورشید و ماه هم خیلی میتونه جذاب و مفید باشه

12. امیر
    امیر می گوید

سلام بر شما و وبلاگ خوب شما ببخشید یه سوال داشتم که من تازه ۳ ماه کار نجوم رو آغاز کردم و میخواستم بدونم که تلسکوپ (polaris 130)برای من خوبه و چه سیارات و ستاره هایی رومیتونم رصد کنم؟؟؟

درود بر شما امیر عزیز.
      ممنون از لطف شما. برای شروع کارهای رصدی تلسکوپ خوبی هست. و با اون می‌تونید هلال ناهید، قمرها و کمربندهای مشتری و حلقه و قمرهای بزرگ زحل را ببینید. اورانوس و نپتون را هم می‌توانید پیدا کنید که نیاز به تلاش داره. تعداد زیادی ستاره دوگانه هم قابل دیدن هستند. اجرام غیرستاره‌ای هم همچنین البته به شرطی که از آلودگی نوری در امان باشید.

13. امیر
    امیر می گوید

سلام
    من میخواستم سیاره قنطوروس و سیارات خارج از منظومه شمسی رو رصد کنم
    شما چه تلسکوپی پیشنهاد میکنید

سلام و درود برشما.
      نه تنها هیچکدام از سیارات فراخورشیدی را نمی‌توان با تلسکوپ‌های آماتوری مشاهده کرد؛ بلکه از بین این چند هزار سیاره فراخورشیدی کشف شده، فقط یکی دو مورد هست که تصویری مستقیم و البته مبهم از سیاره یا سیاره‌ها در دست هست. آن هم با بزرگترین تلسکوپ‌های دنیا.

سلام و درود محمد عزیز.
      ببخشید که دیر پاسخ می‌دهم. بهتر بود تماس می‌گرفتید.
      نیاز به اطلاعات بیشتری از تلسکوپ هست. لطفا با تماس تلفنی، در ارتباط باشید.

14. ابوالفضل
    ابوالفضل می گوید

سلام ببخشید میخواستم یه تلسکوپ بخرم تلسکوپ مید ۱۲۵میلی متری ایا تلسکوپ مناسبی هست برای شروع رصد و به جز رصد سیارات خارج از شهر میشه کهکشان ها و سحاب ها رو رصد کرد ممنون میشم هر چه سریع تر پاسخ بدید.

محمد همایونی می گوید

سلام و درود ابوالفضل عزیز.
      ببخشید که دیر پاسخ می‌دهم. از طریق ارتباط با ما با شماره تلفن تماس می‌گرفتید تا سریعتر به پاسخ برسید.
      این تلسکوپ برای شروع کار، مناسب هست. به شرط سالم بودن. اجرام غیرستاره‌ای رو هم طبق معمول باید به دور از آلودگی نوری رصد کرد.

15. مهدی
    مهدی می گوید

دو پیام بالا مشکل داشت
    سلام
    من تلسکوپ ۱۲۰ Tal با فاصله کانونی ۸۰۰ دارم مدل نیوتنی هستش. چشمی های ۱۰ و ۲۵ میل دارم و بارلو ۲x با این چه اجرامی رو میتونم رصد کنم؟

سلام آقا مهدی عزیز.
      باید بدونید که در بین تلسکوپ‌های کوچک، یکی از بهترین‌ها رو دارید، مبارکتون باشه.
      تعداد زیادی ستاره‌های دوگانه، عوارض سطح ماه، هلال زهره، نوارهای مشتری به همراه قمرهای گالیله‌ای ، حلقه زحل، قرص مریخ ، سیاره‌های اورانوس و نپتون (کمی مشکل) و خیلی از اجرام غیرستاره‌ای رو هم میشه باهاش دید.
      همین تلسکوپ کوچک می‌تونه تا سال‌ها شما رو مشغول کنه.

16. مهدی
    مهدی می گوید

سلام و عرض خسته نباشید خدمت آقای همایونی
    ببخشید من می خوام سیارک هایی مثل پلوتو،ماکی ماکی ، اریس و… رو رصد کنم اما هیچ اطلاعی درباره ی پیدا کردنشان ندارم . تا کنون تمام سیاره ها به جز اورانوس و نپتون که نتونستم پیداشون کنم رو هم رصد کردم .
    اگه امکانش هست من در مورد پیدا کردن سیارک ها و اورانوس و نپتون راهنمایی کنید.
    لطفا در راهنماییتون از اپلیکیشن ها و نام افزار ها استفاده نکنید .
    خسته نباشید

محمد همایونی می گوید

سلام و درود آقا مهدی عزیز.
      با تلسکوپ‌هایی که عموما ما منجمان آماتور در دسترس داریم، نمی‌توان پلوتون ، ماکی ماکی و اریس را دید. البته اینها سیارک نیستند، بلکه سیاره کوتوله هستند.
      اورانوس و نپتون را می‌توان با تلسکوپ‌های موجود مشاهده کرد. فقط باید: ۱- به نقشه‌خوانی آسمان تسلط داشته باشید، ۲- بتوانید با توجه به مکان سیاره در صورت‌های فلکی آن را در بین ستاره‌ها تشخیص دهید.
      ولی برای اینکه بدانید که دقیقا سیاره مورد نظر در کجای آسمان است، به نرم افزارهایی مثل استلاریوم نیاز دارید.
      جهت راهنمایی بیشتر به واتساپ بنده پیام دهید: ۰۹۱۳۶۴۹۰۲۷۰

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.