راهنمای رصد سیارات با تلسکوپ

راهنمای رصد سیاره ها با تلسکوپ

حتی یک تلسکوپ کوچک هم، دنیاهای دیگر منظومه شمسی را به ما نشان خواهد داد، دنیاهایی که از دیدن آن‌ها شگفت زده خواهید شد. رصد سیارات یک بخش مهم از برنامه‌های رصدی هر رصدگر و علاقه‌مند به رصد آسمان است و این مقاله به راهنمای رصد سیارات با تلسکوپ‌های متوسط آماتوری می‌پردازد.

تلسکوپ 10 اینچ دابسونی
تلسکوپ ۱۰ اینچ دابسونی

سیاراتِ دیگر در منظومه شمسی فقط هدف فضاپیماها نیستند، بلکه سرزمین‌هایی هستند که شما هم می‌توانید آن‌ها را کاوش کنید. حتی تلسکوپ‌های کوچک هم می‌توانند جزئیات خوبی را از سیارات غول‌پیکر منظومه آشکار کنند. به کمک یک تلسکوپ متوسط (با قطر دهانه حدود ۸ اینچ) می‌توانید تغییرات شبانه‌ای راکه روی زهره، مریخ، مشتری و زحل اتفاق می‌افتند مشاهده کنید. این همه در حالی است که برای رصد سیارات نیازی به آسمان کاملا تاریکِ خارج از شهرها نیست؛ بلکه از دلِ شهرهای بزرگ با آلودگی‌های نوری متداول هم می‌توانید دگرگونی سیارات را رصد کنید.

رصد عُطارِد

از داخل یک تلسکوپ، می‌توان فازها (اَهَلّه) سیاره عطارد را آشکار کرد، اما جزئیات آن ضعیف هستند. بهترین زمان برای به دام انداختن این گریزپای منظومه شمسی هنگامی است که در یکی از بیشترین کشیدگی‌های خودش باشد. کشیدگی شرقی هنگامی است که پس از غروب خورشید، آن را در بیشترین جدایی زاویه‌ای از خورشید در سمت غرب آسمان مشاهده می‌کنیم. کشیدگی غربی هم هنگامی است که در آسمان صبحگاهی قبل از طلوع خورشید، آن را در بیشترین فاصله زاویه‌ای با خورشید در افق شرقی مشاهده کنیم.

البته بهترین نمای عطارد توسط تلسکوپ هنگامی مشاهده می‌شود که به بالاترین ارتفاع خود از افق، در میانه روز برسد. فقط باید مطمئن شوید که تلسکوپ به سوی خورشید نشانه نرفته باشد. اگر هنگام روز و در چنین موقعیتی توانستید عطارد را در دام تلسکوپ بیندازید، از فیلترهای زرد یا نارنجی در چشمی تلسکوپ استفاده کنید تا آن را در زمینه‌ی بسیار روشن آسمان روزگاهی، واضح‌تر و برجسته‌تر ببینید.

مقارنه و کشیدگی سیارات داخلی
وضعیت سیارات داخلی

مدار عطارد و ناهید در داخل مدار زمین قرار دارد؛ از این رو هنگامی که در بیشترین کشیدگی‌های خود هستند، بیشترین فاصله زاویه‌ای را از خورشید می‌گیرند.

رصد ناهید

سیاره ناهید (زهره) راحت‌تر از عطارد مشاهده و رصد می‌شود. اخترشناسان به طور معمول و خیلی راحت‌تر از عطارد، تغییرات فاز آن را به همراه تغییر در اندازه قرصش را ثبت می‌کنند.

با وجود این‌که به نظر می‌رسد یک سیاره دورنی هنگامی که بین زمین و خورشید است، ۲ مرتبه بزرگ‌تر از زمانی است که در آن سوی خورشید قرار دارد، زهره را می‌توان حدود ۶ مرتبه بزرگ‌تر دید. رصد روزگاهی ناهید هم به مراتب از عطارد راحت‌تر است چون هم درخشان‌تر از آن است و هم فاصله زاویه‌ای بیشتری را تا خورشید پیدا می‌کند.

عوارضی که بر جوّ زهره می‌توان یافت در محدوده‌ای از سایه‌ها و تیرگی‌های گرد و غباری تا لکه‌های روشن را شامل می‌شود. اگر از فیلترهایی استفاده کنید که شدت نور زیاد سیاره را کاهش دهند می‌توانید این آثار جوّی ناهید را مشاهده کنید. در صورتی که از تلسکوپ‌های بزرگ‌تر از ۸ اینچ استفاده کنید احتمالا قادر خواهید بود ساختارهای C و Y مانند وسیعی را که در حوالی استوای سیاره هستند  تشخیص دهید.

این مطلب را از دست ندهید: رصد با تلسکوپ‌های کوچک

رصد مریخ

زمین و مریخ هر ۲۶ ماه یک بار به نزدیک‌ترین فاصله‌شان می‌رسند، ولی نیازی نیست شروع رصد سیاره سرخ را تا زمانی که آن را در بزرگ‌ترین حالت مشاهده کنید به تعویق بیندازید. تا زمانی که جوّ مریخ شفاف است می‌توانید به مدت چند ماه قبل و بعد از مقابله‌ی سیاره، جزئیاتی را برروی آن ببینید. (مقابله زمانی است که سیارات بیرونی هنگام غروب خورشید، از سمت شرق طلوع می‌کنند و در همین زمان هم نزدیک‌ترین فاصله را با زمین دارند.)

تا قبل از آن‌که ناپایداری‌های جوّ آن شروع شود، از بزرگ‌نمایی‌های بالا برای رصد سیاره سرخ استفاده کنید. سعی کنید که بر منطقه‌ای کوچک یا عارضه‌ای واحد متمرکز شوید و از مشاهده کل قرص سیاره یا جابه‌جایی امتداد دیدِ خودتان بر سطح آن خودداری کنید تا این جزئیات خفیف را تشخیص دهید.

پدیده‌های جوّی مریخ شامل چند نوع ابر است. فصل‌های نوعی در آن به علت گرم و سرد شدن سطح سیاره اتفاق می‌افتد. ابرهای گسسته در آن به صورت موضعی ایجاد می‌شوند که به همراه چرخش سیاره، در میان جوّ آن جابه‌جا می‌شوند.

ابرهای اوروگرافی در جوّ مریخ ایجاد می‌شوند که ناشی از تجمع ذرات آبی است که بادهای مریخی برفراز کوه‌ها و آتش‌فشان‌های مریخ تشکیل می‌دهند. برای مشاهده این ابرها از فیلترهای آبی و بنفش استفاده کنید، البته برای نواحی نزدیک به استوای مریخ فیلتر سبز بهتر است.

همچنین می‌توانید ابرهای صبحگاهی و عصرگاهیِ مریخ را هم مشاهده کنید. این‌ها ابرهایی روشن و منفرد هستند که از مِه سطحی مریخ هنگام طلوع و غروب خورشید بر سطح آن ایجاد می‌شوند. ابرهای عصرگاهی عموما بزرگ‌تر و فراوان‌تر هستند. برای مشاهده بهتر آن‌ها فیلتر آبی یا بنفش توصیه می‌شود.

رصد مشتری

پس از خورشید و ماه، جسمی که بیشترین جزئیان قابل رصد را داراست مشتری است. حتی تلسکوپ‌های کوچک هم می‌توانند ظاهر راه‌راه آن را تشان دهند؛ کمربندهایی که در شمال و جنوب استوای آن ایجاد شده و حالت طبقه‌بندی به مشتری داده‌اند. تماشای شبانه مشتری می‌تواند لذت بخش باشد. علاوه بر جابه‌جایی چهار قمر بزرگ آن در اطراف مشتری، چرخش سیاره به دور خودش را هم می‌توان در طول یک شب مشاهده کرد. مطمئن شوید که لکه قرمز آن را هم در لیست رصدی خود آورده‌اید.

فیلتر آبی تیره می‌تواند منطقه‌های مشتری را بهتر آشکار کند. فیلترهای آبی هم در برجسته شدن ابرهای روشن موثر هستند. در عوض فیلتر قرمز جزئیات استوایی آن را آشکار می‌کند و کنتراست بیشتری را در کمربندهای اصلی سیاره ایجاد می‌کند.

عوارض مختلف در جوّ مشتری
نوارهای سطح مشتری
جابه‌جایی قمرهای مشتری:

چهار پدیده در مورد قمرهای گالیله‌ای مشتری و جابه‌جایی آن‌ها اتفاق می‌افتد که می‌توانید آن‌ها را به لیست رصدهای‌تان اضافه کنید:

• گرفت قمر، هنگامی که یک قمر وارد سایه مشتری می‌شود.
  • اختفای قمر در پشت قرص مشتری
  • عبور قمر از مقابل قرص سیاره؛ بهترین عبورها هنگامی هستند که قمر از مقابل کمربندهای تاریک و بزرگ عبور می‌کند.
  • عبور سایه قمر از روی سیاره. سایه قمر به صورت یک لکه سیاه رنگ بر سطح قرص سیاره مشاهده می‌شود.

رصد زحل

هنگام رصد زحل حتما به شکاف کاسینی که به صورت یک فضای تاریک بین دو حلقه روشن‌تر آن دیده می‌شود، نگاه کنید. در رصد با تلسکوپ‌های ۸ اینچ به روشنایی حلقه‌ها، تفاوت رنگ‌ها و طرح‌های آن‌ها توجه و دقت کنید.

علامت‌گذاری روی سطح زحل، ظریف و نامحسوس است. توجه داشته باشید که لکه‌ها یا نقاط تاریک یا روشن، نسبت به مناطق یا کمربندهایی که پذیرای آن‌ها هستند، قابل توجه هستند. موقعیت این عوارض ممکن است شب به شب تغییر کنند.

مناطق مختلف زحل و حلقه‌هایش
قسمت‌های مختلف زحل و حلقه‌هایش

منطقه‌های زحل ظاهری سفید ـ خاکستری یا خاکستری یا زرد رنگ دارند. در عوض کمربندهای آن به رنگ‌های آبی مایل خاکستری، قهوه‌ای و قرمز دیده می‌شوند. این ویژگی‌ها با کمک فیلترهای قرمز، نارنجی یا زرد به خوبی دیده می‌شوند. فیلتر سبز در نشان دادن قسمت‌های روشن، مناسب هستند. استفاده از فیلترهای سبز و آبی خفیف هم در برجسته کردن حلقه‌های زحل موثرند.

رصد اورانوس

اتمسفر اورانوس معمولا فاقد هر عارضه قابل ملاحظه‌ای است. رصدگران در سال ۱۸۷۰ اولین مشاهده عوارضی بر سطح آن را گزارش دادند. از آن زمان به بعد رصدگران مشاهداتی از نشانه‌ها و کمربندهای سطح اورانوس را گزارش کرده‌اند. اورانوس با رنگ سبز مایل به آبی و به صورت قرص کوچکی همچون سحابی‌های سیاره‌نما دیده می‌شود. این سیاره به قدری کند در آسمان حرکت می‌کند که حدود ۴۴ روز طول می‌کشد تا به اندازه قرص ماه کامل جابه‌جا شود.

رصد نپتون

برای منجمان آماتوری که تلسکوپ یا حتی دوربین دوچشمی دارند، یافتن نپتون چندان مشکل نیست. این سیاره هنگام مقابله همانند یک قرص کوچک آبی رنگ از قدر ۷٫۷ می‌درخشد. اما حتی با تلسکوپ‌های بزرگ هم نمی‌توان جزئیاتی را از سطح نپتون مشاهده کرد، با این حال خواهید توانست بزرگ‌ترین قمر آن یعنی تریتون را از قدر ظاهری ۱۳٫۵ مشاهده کنید.

هیجان رصد نپتون هنگامی است که شما برای اولین بار بتوانید آن را همچون نقطه‌ای از میان تلسکوپ‌تان مشاهده کنید. به علت فاصله بسیار زیادی که این سیاره از خورشید دارد، حتی از اورانوس هم کندتر در زمینه ستارگان حرکت می‌کند. حدودا ۸۵ روز زمان می‌برد تا در آسمان به اندازه قطر قرص ماه کامل جابه‌جا شود.

استفاده از فیلترهای رنگی

از فیلترهای رنگی بیشتر برای مشاهده سیارات استفاده می‌شود. اما دقت کنید که آن‌ها رنگی را اضافه نمی‌کنند؛ بلکه فقط تفاوت‌های روشنایی در رنگ‌های مختلف را افزایش می‌دهند و همین باعث می‌شود جزئیات بیشتری را در تصویر مشاهده کنید. بنابراین هرگاه از فیلتر رنگی استفاده می‌کنید به جای تمرکز بر تغییر رنگ‌ها، بر تفاوتِ روشنایی قسمت‌های مختلف متمرکز شوید تا جزئیات بیشتر را ببینید.
فیلترها در واقع شیشه‌های رنگی متفاوتی هستند که با درجات مختلفِ کدری تهیه می‌شوند. آن‌ها را بر چشمی تلسکوپ‌ها نصب و استفاده می‌کنند. یک نکته این‌که هر چه تلسکوپ شما بزرگ‌تر باشد، اثری که از فیلتر مشاهده می‌کنید بهتر و نمایان‌تر خواهد بود.

منبع: Astronomy.com

ترجمه و تنظیم:

• فرهاد کاکولوند گفت:

سلام من میخوام یک تلسکوپ آماتوری بخرم آیا بنظرتون astro master 130eq md گزینه خوبی هست

سلام و درود بر شما.
      و عذرخواهی بابت تاخیر در جواب.
      برای شروع کارهای رصدی گزینه مناسبی هست. به ویژه این‌که فعلا در وضعیت اقتصادی فعلی و عدم موجودی گزینه‌های دیگر در بازار ایران، این یک تلسکوپ متوسط (البته به پایین، از لحاظ اندازه دهانه) خوبی می‌باشد.

• مهرداد گفت:

با سلام
    تلسکوپ ٨ اینچی دابسونی دارم ، اما اصلا نمیتونم خطوط مشتری یا تصویر واضحی ازش ببینم، به نظر شما اشکال کجاست، چشمی ٢۵ میل، ممکنه تو سرهم کردن تلسکوپ جایی اشتباه کرده باشم

سلام و درود.
      از آن جهت که با یک تلسکوپ ۴٫۵ اینچی هم می‌توان کمربندهای مشتری را دید، حتما مشکلی در ساختار اپتیکی تلسکوپ هست.
      اول از همه از فوکوس بودنِ دقیق مطمئن باشید. برای اطمینان از فوکوس می‌توانید ابتدا روی دهانه‌های ماه فوکوس کنید که خیلی واضح‌تر هست. و اگر ماه نبود، روی یک مجموعه ستاره دوگانه فوکوسِ دقیق انجام دهید.
      یکی از عوامل رایج، همخط نبودن آینه‌های تلسکوپ است. در اینترنت جستجو کنید احتمالا مطالب خوبی برای این مشکل و روش‌های تست و رفع آن می‌توانید پیدا کنید.
      یکی هم ممکنه عدسی‌های چشمی یا آینه ثانویه کثیف شده باشند.

• مهرداد گفت:

ممنون از راهنماییتون مشکل از چشمی من بود که حل شد، میشه بپرسم چشمی و بارلو تا چه اندازه در وضوح تصویر جرم مورد نظر اهمیت داره، مثلا یک بارلو ۵ ایکس میتونه تصویر و ۵ برابر کنه بدون کاهش وضوح، و اینکه با تلسکوپ ۸ اینچی میشه بازوهای آندرومدا رو دید، چشمی یا بارلو خاصی میخواد برای اینکار؟ ممنون از کمکاتون

سلام مجدد.
          نکته‌ای که هست این که در یک تلسکوپ وقتی بزرگنمایی را به هر روشی افزایش دهید، دچار افت کیفیت در تصویر خواهیدشد. فقط باید با توجه به اندازه دهانه و اپتیک تلسکوپ ببینید تا چه حدی کیفیت قابل قبولی می‌دهد.
          دیدن بازوهای آندرومدا با اپتیک ۸ اینچی امکان پذیر هست، فقط نیاز به مهارت در رصد و رعایت نکات خاصی دارد: نظیر: تطبیق کامل چشم با تاریکی، استفاده از فیلتر سحابی، تکنیک چپکی نگاه کردن و استقرار تلسکوپ در مکان مناسب.

• علیرضا گفت:

سلام خدمت شما من میخوام کار رصد اماتور رو شروع کنم،برای من که تازه کار هستم یه تلسکوپ با قیمت مناسب معرفی میکنید که بشه حداقل سیاره مشتری رو مشاهده کرد،با تشکر

سلام و درود علیرضای عزیز.
      بسیار عالی و مبارک که علاقه‌مند نجوم و خصوصا رصد هستید.
      بنده در کار خرید و فروش نیستم که اطلاع کامل داشته باشم. ولی از لحاظ رصدی عرض کنم که برای شروع می‌تونید با یک تلسکوپ شکستی با قطر دهانه حداقل ۶ سانتی‌متر یا تلسکوپ بازتابی نیوتونی با قطر دهانه حداقل ۴ اینچ کار رصد رو شروع کنید. و بعد اگر مایل بودید و توان مالی داشتید، سراغ ابزار بزرگتر و قوی تر بروید.
      با تلسکوپ‌هایی که گفتم، می‌تونید سیاره‌ها رو به همراه ماه، خورشید و اجرام غیرستاره‌ای پرنورتر را مشاهده کنید.
      موفق باشید.
      برای توضیحات بیشتر با تلفن موجود در سایت تماس بگیرید.

• احسان گفت:

سلام.
    ممنون از توضیحات خوبتون.
    اطلاعات من در خصوص رصد آسمان ابتدایی هست منتها به تازگی تصمیم گرفتم یه تلسکوپ آماتوری تهیه کنم. سوالم اینه که آیا در شهری مثل اصفهان امکان رصد اجرام آسمانی به طور قابل قبول وجود داره یا حتما باید به خارج از شهر رفت؟
    سپاسگزارم

سلام و درود احسان عزیز
      نکته‌ای که در رصد از آسمان شهرهای بزرگ وجود دارد اینه که خدا رو شکر از آلودگی نوری این مناطق، باز هم می‌توان سیارات و ستاره‌ها را رصد کرد. علتش هم این است که چنین اجرامی، به صورت منابع نور نقطه‌ای هستند و باز هم می‌توان آن‌ها را با تلسکوپ رصد کرد. البته خب قدرت تلسکوپ در میزان دید ِ ما تاثیر مستقیم دارد.
      اما اجرام غیرستاره‌ای مانند سحابی، کهکشان و خوشه‌های ستاره‌ای به راحتی قابل رصد از میان آلودگی نوری شهرها نیستند و نیازمند خارج شدن از شهرهای بزرگ را دارند.
      ولی یک نکته بسیار مهم را که همیشه به دوستان و علاقه‌مندان در ابتدای کارشان توصیه می‌کنیم این هست که پیشنیاز خرید یک تلسکوپ، آشنایی با آسمان شب و صورت‌های فلکی و ستارگان آسمان است. ابتدا اینها را خوب یادبگیرید و بعد سراغ تلسکوپ بروید.

• داود گفت:

با سلام.. برای شروع تلسکوپ meade POLARIS 127 تلسکوپ خوبی هست؟

سلام و درود.
      بله مطمئنا برای شروع تلسکوپ مناسبی هست.

• سعید گفت:

سلام وقت بخیر من یک تلسکوپ inspire 80azگرفتم آماتور هستم میخواستم ببینم اولا تلسکوپ خوبی گرفتم و دوما با این تلسکوپ چه چیزهایی میشه مشاهده کرد

سلام و درود سعید عزیز
      مبارک باشه. این تلسکوپ برای شروع رصدهای آماتوری مناسبه. رصد عوارض سطح ماه، رویت هلال ماه، رصد سیارات،‌ حلقه و قمرهای زحل، کمربندها و قمرهای مشتری، مریخ و اهله زهره، شکار اجرام غیرستاره‌ای اعم از فهرست مسیه و اجرام پرنور در فهرست عمومی ان جی سی به همراه رصد تعداد بسیار زیادی از ستاره‌های دوگانه، از جمله رصدهای مقدماتی‌ای هست که می‌تونید با این تلسکوپ انجام بدهید.
      رصد کردن و استفاده از تلسکوپ، بیشتر از هر چیزی به تلاش و مداومت و صبوری نیاز داره.
      منتظر خبرهای خوب از رصدهای خوب شما هستم
      متاسفانه ایمیل شما صحیح نیست و امکان خبررسانی به شما نبود

• رضوان گفت:

سلام خسته نباشید من ۱ ماهه که تلسکوپ برسر مدل Messier 130/650 mm رو از دیجیکالا گرفتم. میخوام بدونم که با این تلسکوپی که من گرفتم، چه چیزایی رو می تونم رصد کنم؟ ( بخاظر اینکه برند های سسلسترون و اسکای واچر الان گرون هستن من برای شروع این رو خریدم) لطفا کمکم کنید چون حسرت یه بار رصد کردن زحل و مشتری روی دلم مونده…
    اصلا با این تلسکوپی که من گرفتم میشه زحل و مشتری یا مریخ و اینا رو دید؟
    لطفا راهنمایی کنید……

سلام و درود رضوان عزیز.
      برای شروع تلسکوپ خوبی هست و مبارک باشه. با اون می‌تونید، هلال زهره، قرص مشتری و کمربندهای آن و قمرهای مشتری، حلقه زحل و قمر بزرگش، اورانوس و نپتون ، دهانه‌های ماه و بسیاری از اجرام غیر ستاره‌ای را می‌توانید ببینید. البته با توجه به قدرت متوسطی که داره، انتظار جزئیات خیلی زیاد نداشته باشید. در ضمن تجربه کار با آن را ندارم، لذا از کیفیت اپتیکی آن اطلاعی ندارم. آنچه گفتم با توجه به اندازه دهانه تلسکوپ هست.
      در ضمن فعلا مشتری را تا مدتی نمی‌توانید ببینید تا از مقارنه با خورشید خارج شود. زحل هم تا چند روز دیگر به مقارنه با خورشید میره و غیرقابل رویت میشه.

• msm گفت:

سلام من میخوام یک تلسکوپ سلسترون ۶۰AZ بخرم ولی موندم که این مدل رو بخرم یا ۷۰AZ خودم که بیشتر مدل ۷۰AZ رو دوست دارم اگر میشه یه راهنمایی بکنیین

درود برشما.
      این دو تلسکوپ مشابه هم هستند، فقط نوع ۷۰ به اندازه یک سانتی‌متر دهانه گشوده‌تری داره که باعث میشه کیفیت تصویرش اندکی بهتر باشه.
      توصیه بنده هم همان مدل ۷۰ هست.

• روح الله گفت:

سلام دوستان،گروه تلگرامی هست که بشه علاقه‌مندان به نجوم عضو بشن و تبادل اطلاعات کنن
    ممنونم

• پویا گفت:

سلام میخواستم بدونم برای دیدن مریخ و عوارضش تلسکوپ چند اینچی خوبه؟

سلام و درود برشما.
      هنگامی که مریخ در مقابله باشه، یعنی در نزدیک‌ترین فاصله تا زمین، با تلسکوپ‌های متوسطی مثل ۶ اینچ. البته به شرط هوای پایدار. در مواقع دیگر باید از بالای ۸ اینچ استفاده کرد.

• جمشید گفت:

با سلام خدمت شما جایی وجود داره که فقط اینه تلسکوپ بفروشن به صورت جداگانه؟

سلام و درود.
      متاسفانه اطلاع ندارم. سال‌های گذشته، بخش اپتیک صا ایران این کار رو می‌کرد. ولی الان رو مطلع نیستم.

• عرفان گفت:

با سلام
    من چند وقتی هست که تلسکوپ‌خریدم(polaris 127).اما اجرام آسمانی را نمیتوانم پیدا کنم.
    میخواهم بدانم از چه چیزی باید کمک بگیرم.

سلام بر عرفان عزیز.
      اولین سوالی که هست اینه که برای چه اجسامی تلاش کردید؟ و چقدر به موقعیت اجرام نجومی نظیر سیارات، سحابی‌ها، کهکشان‌ها، خوشه‌ها و ستاره‌های دوگانه؛ در آسمان آگاهی دارید؟

• عرفان گفت:

من برای دیدن سیارات تلاش کردم و موفق هم بودم.اما برای سحابی و کهکشان ها هرچه تلاش کردم موفق نبودم.من چند هفته ای هست که این تلسکوپ رو خریدم و از نرم افزار ها برای پیدا کردن اجرام اسمانی کمک میگیرم.

درود مجدد عرفان عزیز
          سحابی‌ها و کهکشان‌ها را تقریبا از آسمان شهرهایی که آلودگی نوری زیاد دارند نمی‌توان دید و باید برای رصد آن‌ها به حاشیه شهر یا جایی که آسمان تاریک باشد بروید.
          ولی جزئیات سیارات و ستارگان دوگانه از مواردی هست که از داخل شهر هم میشه اونا رو دید. رصد جدی و مستمر ستاره‌های متغیر هم یکی از رصدهایی هست که می‌تونید انجام دهید. رصدهای دقیق خورشید و ماه هم خیلی میتونه جذاب و مفید باشه

• مشکات گفت:

با سلام و وقت بخیر
            من قصد خرید یک تلسکوپ را دارم میشه بی زحمت یه تلسکوپ قیمت مناسب بهم معرفی کنید که باهاش بتوانم زحل و اورانوس و مشتری و ماه را ببینم و اینکه برای من که مبتدی هستم چه مارکی مناسب هست ممنون

سلام برشما مشکات عزیز.
            این سوالی است که نمی‌توان به راحتی به آن پاسخ داد، نیازمند مشاوره و صحبت و کسب اطلاعات بیشتر هست.
            البته من هم در کار خرید و فروش ابزار نیستم که بتوانم اطلاعات دقیق فروشگاهی تقدیم کنم.
            اما فی‌الجمله این‌که: برای شروع کار اگر بتوانید یک تلسکوپ شکستی با دهانه 80 یا 90 میلی‌متر تهیه کنید، می‌توانید رصدهای آغازین خوبی (همچون آن‌چه که نام بردید) را انجام دهید.
            برندهای: سلسترون، نایت‌اسکای، اسکای‌واچر و مید از برندهای خوب و شاخص هستند.

• امیر گفت:

سلام بر شما و وبلاگ خوب شما ببخشید یه سوال داشتم که من تازه ۳ ماه کار نجوم رو آغاز کردم و میخواستم بدونم که تلسکوپ (polaris 130)برای من خوبه و چه سیارات و ستاره هایی رومیتونم رصد کنم؟؟؟

درود بر شما امیر عزیز.
      ممنون از لطف شما. برای شروع کارهای رصدی تلسکوپ خوبی هست. و با اون می‌تونید هلال ناهید، قمرها و کمربندهای مشتری و حلقه و قمرهای بزرگ زحل را ببینید. اورانوس و نپتون را هم می‌توانید پیدا کنید که نیاز به تلاش داره. تعداد زیادی ستاره دوگانه هم قابل دیدن هستند. اجرام غیرستاره‌ای هم همچنین البته به شرطی که از آلودگی نوری در امان باشید.

• امیر گفت:

من میخواستم سیاره قنطوروس و سیارات خارج از منظومه شمسی رو رصد کنم
    شما چه تلسکوپی پیشنهاد میکنید

سلام و درود برشما.
      نه تنها هیچکدام از سیارات فراخورشیدی را نمی‌توان با تلسکوپ‌های آماتوری مشاهده کرد؛ بلکه از بین این چند هزار سیاره فراخورشیدی کشف شده، فقط یکی دو مورد هست که تصویری مستقیم و البته مبهم از سیاره یا سیاره‌ها در دست هست. آن هم با بزرگترین تلسکوپ‌های دنیا.

• محمد پورعلی گفت:

من یه تلسکوپ ۶۰۷۰۰ دارم نمی دونم چطوری با اون کار کنم؟؟

سلام و درود محمد عزیز.
      ببخشید که دیر پاسخ می‌دهم. بهتر بود تماس می‌گرفتید.
      نیاز به اطلاعات بیشتری از تلسکوپ هست. لطفا با تماس تلفنی، در ارتباط باشید.

• ابوالفضل گفت:

سلام ببخشید میخواستم یه تلسکوپ بخرم تلسکوپ مید ۱۲۵میلی متری ایا تلسکوپ مناسبی هست برای شروع رصد و به جز رصد سیارات خارج از شهر میشه کهکشان ها و سحاب ها رو رصد کرد ممنون میشم هر چه سریع تر پاسخ بدید.

سلام و درود ابوالفضل عزیز.
      ببخشید که دیر پاسخ می‌دهم. از طریق ارتباط با ما با شماره تلفن تماس می‌گرفتید تا سریعتر به پاسخ برسید.
      این تلسکوپ برای شروع کار، مناسب هست. به شرط سالم بودن. اجرام غیرستاره‌ای رو هم طبق معمول باید به دور از آلودگی نوری رصد کرد.

• مهدی گفت:

دو پیام بالا مشکل داشت
    سلام
    من تلسکوپ ۱۲۰ Tal با فاصله کانونی ۸۰۰ دارم مدل نیوتنی هستش. چشمی های ۱۰ و ۲۵ میل دارم و بارلو ۲x با این چه اجرامی رو میتونم رصد کنم؟

سلام آقا مهدی عزیز.
      باید بدونید که در بین تلسکوپ‌های کوچک، یکی از بهترین‌ها رو دارید، مبارکتون باشه.
      تعداد زیادی ستاره‌های دوگانه، عوارض سطح ماه، هلال زهره، نوارهای مشتری به همراه قمرهای گالیله‌ای ، حلقه زحل، قرص مریخ ، سیاره‌های اورانوس و نپتون (کمی مشکل) و خیلی از اجرام غیرستاره‌ای رو هم میشه باهاش دید.
      همین تلسکوپ کوچک می‌تونه تا سال‌ها شما رو مشغول کنه.

• مهدی گفت:

سلام و عرض خسته نباشید خدمت آقای همایونی
    ببخشید من می خوام سیارک هایی مثل پلوتو،ماکی ماکی ، اریس و… رو رصد کنم اما هیچ اطلاعی درباره ی پیدا کردنشان ندارم . تا کنون تمام سیاره ها به جز اورانوس و نپتون که نتونستم پیداشون کنم رو هم رصد کردم .
    اگه امکانش هست من در مورد پیدا کردن سیارک ها و اورانوس و نپتون راهنمایی کنید.
    لطفا در راهنماییتون از اپلیکیشن ها و نام افزار ها استفاده نکنید .
    خسته نباشید

سلام و درود آقا مهدی عزیز.
      با تلسکوپ‌هایی که عموما ما منجمان آماتور در دسترس داریم، نمی‌توان پلوتون ، ماکی ماکی و اریس را دید. البته اینها سیارک نیستند، بلکه سیاره کوتوله هستند.
      اورانوس و نپتون را می‌توان با تلسکوپ‌های موجود مشاهده کرد. فقط باید: ۱- به نقشه‌خوانی آسمان تسلط داشته باشید، ۲- بتوانید با توجه به مکان سیاره در صورت‌های فلکی آن را در بین ستاره‌ها تشخیص دهید.
      ولی برای اینکه بدانید که دقیقا سیاره مورد نظر در کجای آسمان است، به نرم افزارهایی مثل استلاریوم نیاز دارید.
      جهت راهنمایی بیشتر به واتساپ بنده پیام دهید: ۰۹۱۳۶۴۹۰۲۷۰

• علی رضا گفت:

سلام و عرض خسته نباشید خدمت جناب آقای همایونی بزرگوار
    بنده علی رضا هستم و ساکن تهران
    می خواستم از شما برای این سایت عالی و پاسخگویی تون و همچینین دوره رایگان نجوم و نقشه صورت های فلکی و … تشکر کنم.
    من به تازگی تصمیم به خرید یک تلسکوپ گرفتم .
    می خواستم بدونم با یک تلسکوپ ۱۰ اینچ یا بزرگتر می توان لکه تیره ی نپتون رو دید ؟
    میشه با همون تلسکوپ سیارات کوتوله رو مثل یک نقطه نورانی دید ؟
    من از الان دارم آسمان رو برای تمرین با چشم غیرمسلح رصد می کنم و تونستم مشتری ، زحل ، مریخ ، زهره و دب اصغر رو تشخیص بدم . اما هر کاری کردم عطارد و اورانوس رو پیدا نکردم اگر میشه بنده رو راهنمایی کنید.برخی از سایت ها نوشته اند که اورانوس رو با چشم غیرمسلح در شرایط خاص می توان دید ، می خواستم بدونم برای دیدنش باید از شهر خرج شد ؟
    با استفاده از تلسکوپ می تونم از رصد هام عکس بگیرم ؟
    فاز ماه رو می توان با تقویم قمری یا حتی با نگاه کردن تشخیص داد اما فاز های زهره و عطارد رو چطور تشخیص بدم ؟ چون می خوام فاز های این دو سیاره رو از اول تا آخر ثبت کنم.
    اگر میشه کمی هم به من در مورد وضعیت سیارات مثل مقارنه و رویداد های رصدی مثل گذر توضیح بدید .
    خیلی از شما سپاسگذارم و عذر خواهی می کنم که اینقدر زیاد سوال پرسیدم .

سلام و درود بر علی‌رضای عزیز.
      شما بسیار لطف دارید و بزرگواری می‌فرمایید.
      خدا رو شکر که مطالب سایت تونسته برای شما و دیگران مفید و موثر باشه.
      خب سوال‌های شما خیلی زیاد هستند و نمی‌توان در این فضا به آن‌ها پاسخ داد.
      لطفا از طریق تماس با ما در منوهای بالای سایت، با بنده تماس بگیرید تا خدمت‌تون راهنمای در حد دانش و توان خودم بکنم.
      در انتها عذرخواهی می‌کنم که پیام شما رو دیر مشاهده کردم.

• امیر حسین گفت:

سلام. ببخشید نرم افزار اندرویدی هست که مکان سیارات رو در اسمان نشون بده؟ من اماتور هستم و نمیفهمم باید چجوری سیارات رو پیدا کنم. سایتی رو پیدا کردم که اطلاعاتی راجب مکانشون میداد ولی مشکل این هست که من نمیدونم درجه رو پچوری پیدا کنم. مثلا نوشته بود:
    ۳۰ درجه جنوب غربی
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

سلام بر امیرحسین عزیز.
      تحت اندروید یکی از بهترین‌ها: Star Walk2 هست. در صورتی که لوکیشین گوشی فعال باشه تا اپلیکیشن مکان و زمان را در محل شما تشخیص دهد، آسمان را در هر لحظه به شما نشان خواهد داد.
      یک ویژگی خوبش این هست که شما دوربین گوشی رو به هر سمت آسمان بگیرید، آن قسمت آسمان را نشان می‌دهد.
      البته برای این که به صورت اصولی و راحت بتوانید تشخیص دهید نیاز به آموزش هست.

• امیر حسین خوشی گفت:

با سلام مجدد خیلی ممنونم از پاسخگویی سریع شما استاد گرامی

• محمد گفت:

با سلام من تلسکوپ سلسرون مدل ۶۰ AZ رو دارم و تا حالا مشتری و زحل و ماه رو با جزئیات خیلی خوب دیدم ایا میشه با این تلسکوپ مریخ رو هم رصد کرد البته با جزئیات با تشکر.

سلام آقا محمد عزیز.
      زمان‌هایی که مریخ در مقابله باشه ، چون در نزدیکترین فاصله با زمین هست، میشه کمی از جزئیات رو دید. ولی سخته.
      نیاز به تلسکوپ بزرگتری هست که بتوان جزئیات سطح مریخ رو آشکار کرد.

• محمد گفت:

سلام می خواستم بدونم میشه با تلسکوپ سلسرون مدل ۶۰ az جزئیات حداقلی از کهکشان اندرومدا رو دید ( شکل مارپیچ معلوم باشد)

درود برشما آقا محمدعزیز.
      ابزار کوچکی هست و بعید میدونم که امکان‌پذیر باشه. شاید بتونید در مکانی با آلودگی نوری صفر و استفاده از تکنیک‌های مشاهده اجرام کم‌نور، مشاهده کنید.

• سعید گفت:

سلام و عرض ادب
    برای خواهرم میخوام یک تلسکوپ بخرم اما هیچ اطلاعاتی راجع به تلسکوپ ها و انواعش رو ندارم
    خواهرم۱۱ سالشه و علاقه داره علاوه بر ماه، سیارات هم ببینه مخصوصا زحل و مشتری
    میشه کمکم کنید که چه نوع تلسکوپی و چه مارکی رو میتونم تهیه کنم که خواهرم به آرزوش برسه

• حسام گفت:

سلام بر استاد گرامی. من تصمیم گرفتم که یک تلسکوپ ۸ یا ۱۰ اینچی را تهیه کنم. این دومین تلسکوپی است که می خواهم بخرم و قبلا تلسکوپ ۱۰۰ میلی داشتم. فقط بازار تلسکوپ بسیار گیج کننده است مخصوصا بازار تلسکوپ های مدل دابسونی. برای همین از شما کمک می خوام.
      سوال اول: برند جی اس او بهتر است یا اسکای واچر
      سوال دوم:تلسکوپ مثلا ۸ اینچ در یک فروشگاه به قیمت ۲۵ میلیون به فروش می رسد و در یک جای دیگر ۳۲ میلیون(هر دو یک برند هستند) دلیل این اختلاف قیمت چیست؟ با تشکر

سلام و درود بر آقاحسام عزیز.
        ابتدا یک تذکر: شما نباید در سوال آقا سعید جواب می‌دادید. و یک سوال جداگانه مطرح می‌کردید. اینطور بهتر بود.

با توجه به این که قبلا تلسکوپ ۱۰ سانتی داشته‌اید، من توصیه می‌کنم از ۱۰ اینچ کوچکتر نگیرید.
        سوال اول: تاکنون تجربه مقایسه‌شون رو نداشتم. ولی به نظر می‌رسه که تفاوت چندانی نداشته باشند.
        سوال دوم: اول این‌که متاسفانه فروشگاه‌ها خیلی قاعده‌مند نیستند. دوم اینکه شاید اونی که ارزون میده، دست دوم هست. باید ازشون سراغ بگیرید.
        موفق باشید.

سلام و درود آقاسعید عزیز.
      نکته مهمی که ما همیشه به علاقه‌مندان رصد و آسمان شب می‌گوییم اینه که قبل از تهیه تلسکوپ، ابتدا روی آموزش و یادگیری اصول و مبانی نجوم وقت بگذارید و کار کنید. حداقلش این باشه که در شناخت صورت‌های فلکی، وضعیت‌های ماه، مکان سیاره‌ها و اطلاعات پایه این موضوعات؛ «دانش» و «مهارت» خوبی به دست بیارید و بعد سراغ تهیه تلسکوپ برید.
      اگر شما الان میدونید و می‌تونید سیاره‌های زهره، مریخ، مشتری و زحل رو و ماه رو در آسمان به راحتی پیدا کنید، و می‌دونید که جای اون‌ها کجای آسمون هست، اونوقت اقدام به خرید کنید.
      اما در پاسخ به سوال شما:
      من حداقل‌ها رو میگم خودتون جستجو کنید و ببینید چه مواردی رو میتونید پیدا کنید.
      در بین شکستی‌ها حداقل دهانه ۹۰ یا ۱۰۰ میلی‌متر رو تهیه کنید
      در بین بازتابی‌ها حداقل ۴٫۵ اینچ رو تهیه کنید.
      مارکهای خوب هم: سلسترون، نایت اسکای، اسکای واچر در بازار ایران فعلا موجوده.

• ارمان گفت:

سلام من یک تلسکوپ مدل f70076xt دارم اما نمیتونم باهاش رصد کنم

• ارمان گفت:

سلام من یک تلسکوپ مدل f70076xt دارم اما نمیتونم باهاش رصد کنم چیکار کنم

سلام بر آرمان عزیز.
      در مورد دستورالعمل کار با تلسکوپ، قاعدتا باید دفترچه راهنما داشته باشه. البته هرچند که کار با تلسکوپ، چندان مشکل نیست.
      اما چون من اطلاعی از میزان دانش شما از نجوم، آسمان شب، ساختار تلسکوپ‌ها و مهارت‌تون در رصد آسمان ندارم،‌ نمیتونم از این جا شما رو راهنمایی کنم.
      لطفا از طریق راه‌های ارتباطی سایت، با بنده تماس بگیرید. بخش درباره ما.

• میلاد گفت:

با سلام من یک تلسکوپ شکستی ۱۲۰ میلیمتر دارم خودم که بی نهایت راضی ام خواستم نظر شمارو درباره این شکستی بدونم ممنون. ایا تلسکوپ من یک تلسکوپ حرفه ای محسوب میشه

سلام آقا میلاد عزیز.
      خیلی عالیه که از این تلسکوپ راضی هستید. امیدوارم که رصدهای ارزشمند فراوانی باهاش انجام دهید.
      خیر. در رده تلسکوپ‌های آماتوری است. ولی جزو تلسکوپ‌های خیلی خوب متوسط آماتوری حساب میشه. و البته حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای بودن اصلا مهم نیست. مهم این است که چه مقدار ازش کار می‌کشید.

• محمد گفت:

سلام آقای همایونی عزیز میخواستم بدونم با تلسکوپ maksi60 چه چیز هایی رو میشه رصد کرد امکان دیدن مشتری و زحل هست؟

سلام و درود آقامحمد عزیز.
      ببخشید که دیر پاسخ می‌دهم.
      این تلسکوپ یک تلسکوپ کوچک هست. خودم تاکنون باهاش رصد نکرده‌ام. ولی با توجه به اندازه‌ای که داره، می‌تواند قمرهای مشتری و قرص آن را به راحتی تفکیک کند. حلقه زحل را هم می‌تواند تفکیک کند، اما جزئیات زیادی را نخواهد توانست نشان دهد. سیاره‌های اورانوس و نپتون را هم برایتان اشکار می‌کند ولی نیاز به مهارت در یافتن آن‌ها دارید.

• علی کیانی گفت:

با عرض سلام و ادب خدمت حضرت عالی.سپاس از توضیحات کرانبهایتان.بنده یک سوال داشتم،بنده تلسکوپ دریسکو مدل f60900 خریدم،آیا برای رصد مناسب است با خیر؟باتشکر…

سلام بر علی‌آقای عزیز.
      تشکر از لطف شما.
      تلسکوپ کوچکی است. قدرت کمی دارد، ولی برای دیدن سیاره‌ها کفایت میکند. شما فقط باید بدانید که سیاره‌های کجای آسمان هستند و به مشاهده آن‌ها بپردازید.
      البته بهتر بود قبل از خرید تلسکوپ این سوال را می‌پرسیدید.

• ابوریحان گفت:

سلام من میخواستم نجوم شروع کنم و یک تلسکوپ مد نظر داشتم با تلسکوپ مدیک با دهانه ۱۱۴میلیمتری فاصله کانونی ۱۲۰۰میلیمتر تا چه سیاراتی میشه دید ممنون میشم جواب بدین؟

سلام و درود بر شما
      برای شروع کار رصد، تلسکوپ خوبی است. البته از نظر کیفیت بدنه و محورها و پایه و مقر، اطلاعی ندارم که ماندگار باشد یا خیر.
      با یک اپتیک ۴٫۵ اینچ، می‌توان قمرهای مشتری و کمربندهای آن‌را، حلقه زحل و برخی قمرهای آن، هلال زهره، را دید و می‌توان اورانوس و نپتون را پیدا کرد.
      اما چون تلسکوپ متوسطی حساب می‌شود، قدرت بالا برای نمایش جزئیات زیاد را ندارد.

مدل۹۰۰۱۱۴ مدیک هست اگر ممکنه در مورد پایه هاش هم راهنمایی کنید خیلی ممنون میشم

مارکش دریسکو هست واقعا ببخشید اشتباه نوشتم مدیک ولی مدلش همون ۹۰۰۱۱۴ هست

متاسفانه تاکنون از نزدیک ندیده‌ام، ولی با توجه به تجربه‌ای که از پایه و مقرّ تلسکوپ‌ها ارزان‌قیمت از برندهای غیرمعروف داریم، ممکنه ماندگاری کمی داشته باشند و محورها و پیچ‌ها زود شل بشوند و لق بزنند.
      البته که امیدوارم این اتفاق نیفتد و تا سال‌های زیادی برای شما خیلی خوب کار کند.

• Humed گفت:

سلام، من یک تلسکوپ ۸ اینچ تهییه کردم، ازش راضیم و موفق شدم با استفاده ازش زحل و مشتری رو با جزئیات مشاهده بکنم، تنها مشکلم اینه که هنگام استفاده از تلسکوپ، بیشتر از یک تصویر برای اجرام دیده میشه، مثلا سه تا زحل می‌بینم و یا موقع مشاهده ماه، سه تا تصویر از ماه میبینم و گاهی باعث سردرگمی میشه، مشکل از چه چیز تلسکوپه؟ چطور باید حلش کنم؟

سلام و درود بر آقاحامد عزیز
      چون دسترسی به تلسکوپ ندارم، حدس می‌زنم که مشکل مربوط به آینه ثانویه یا چشمی آن باشد. اگر این اتفاق فقط با یک چشمی می‌افتد پس به احتمال زیاد مشکل از آن چشمی است. ولی اگر با تعویض چشمی هم دوباره همین مشکل برقرار هست، مشکل از آینه‌ است.

• بنده خدا گفت:

درود استاد گرامی خسته نباشید. سوالی خدمتتون داشتم. آیا تلسکوپ مدیک مدل(F70076fx) برای شروع رصد مناسب هستش؟ ببینید مد نظرمه که حداکثر مشتری و زحل رو ببینه. بنظر شما اصلا مدیک مارک خوبی هستش؟
    سپاس از پاسخگویی شما.
    خدانگهدار

سلام و درود بنده خدای عزیز.
      تلسکوپ کوچکی است ولی با توجه به خواسته‌ای که دارید، کفایت می‌کند. اگر بخواهید رصدهای عمیق‌تر و دقیقتری داشته باشید باید سراغ تلسکوپ‌های بزرگتر بروید.
      مارک مدیک از برندهای متفرقه است و محصولات آن کیفیت قابل توجهی ندارد.

• پارسا گفت:

سلام من به علم نجوم علاقه مند هستم و یک تلسکوپ پیدا کردم ( سلسترون lcn 90 ) با این تلسکوپ میشه سحابی ها و کهکشان ها رو به راحتی دید؟ و میشه سیارات فراخورشیدی رو دید ؟ چون در فهرست نوشته 4000 جرم رو می تونه پیدا کنه توی اسمان .

سلام آقاپارسای عزیز.
      تبریک به شما که علاقه‌مند نجوم هستید.
      این تلسکوپ کوچکی است و قدرت نشان دادن اجرام کم‌نور را ندارد. با آن دهانه‌های ماه، سیاره‌های منظومه شمسی و هلال ماه را به راحتی می‌توانید رصد کنید.
      اگر در مکانی خارج از آلودگی نوری شهر باشید، می‌توانید تعدادی از سحابی‌ها و کهکشان‌ها را ببینید. که همین‌ها می‌تواند تا چند سال شما را مشغول رصد اسمان کند.
      البته که باید راه و روش رصد آسمان را یادبگیرید و آموزش ببینید.
      از همان فهرست 4000 جرم تلسکوپ هم می‌توانید استفاده کنید.
      فراخورشیدی‌ها را با تلسکوپی که ده برابر این هم باشد،‌ نمی‌توان دید.
      از رصد با آن لذت برید.

• پارسا گفت:

خیلی ممنونم از کمکتون. سپاس.

• مجید گفت:

با سلام و احترام و وقت بخیر من تازه با سایت خوبتون آشنا شدم کاش زودتر این همه دیدگاه خوب را پیدا می کردم و مطالعه داشتم در مورد خرید تلسکوپ. من مدت ده روز هست که تلسکوپ بازتابی ۱۱۴ میلی‌متری سلسترون
    مدل StarSense Explorer LT 114AZCelestron StarSense Explorer LT 114AZ Reflector Telescope را خریداری کرده ام به نظرتون این چه جور تلسکوپی هست من که به غیر از ماه هیچ چیز نتوانستم مشاهده کنم. فرصت پس گرفتن داده است که امکان دارد راهنمایی بفرمائید. این تلسکوپ بدون نرم افزار و دست دوم خریداری کرده ام.منطقه ماه شب تاریک و بدون آلودگی نوری هست.
    با این تلسکوپ تا کجا رو به راحتی و باکیفیت میتوان رصد کرد.

سلام بر آقامجید عزیز
      ممنون از لطف شما. خب شما باید قبل از خرید، مشاوره می‌گرفتید.
      اما این تلسکوپ، یک تلسکوپ کوچک ولی خوب و کارآمد است و می‌تواند تا مدتها شما را مشغول رصد آسمان کند. البته به شرطی که از نظر اپتیکی و مکانیکی، مشکلی نداشته باشد و سالم باشد.
      این‌که شما نتوانسته‌اید به غیر از ماه، چیز دیگری را ببینید، احتمال زیاد به علت ناآگاهی شما از موقعیت اجرام دیگر، و آن‌چه که می‌توان با این تلسکوپ رصد کرد؛ است.
      پیش‌نیاز استفاده از هر تلسکوپی، کسب مهارت رصد آسمان و شناخت صورت‌های فلکی، سیارات و اصول اولیه پیمایش آسمان شب است.
      توضیحات بیشتر در مورد این تلسکوپ را در این‌جا بخوانید.
      اگر هم مایل باشید که نجوم را دقیق و اصولی یادبگیرید، در دوره آنلاین مبانی نجوم ثبت‌نام کنید، آن‌جا خدمتتان هستم.

• Erfan گفت:

سلام و خسته نباشید
    با تشکر از سایت عالی شما
    من تلسکوپ meade polaris 127 EQ دارم و با چشمی (1.25inch) 26mm خود تلسکوپ توانستم خوشه های ستاره ای M10 ، M12 ، M13 ،آندرومدا (در زمستان) و… را بصورت کم نور ببینم
    شما چه چشمی و لوازم جانبی دیگر بهتری برای رصد اجرام اعماق آسمان پیشنهاد میکنید؟؟

سلام بر شما.
      ممنون از لطف‌تون.
      معمولا برای دیدن اجرام غیرستاره‌ای کم‌نورتر، بهتر است از یک چشمی میدان دیدباز با فاصله کانونی کم استفاده کنید. که البته قیمت بالا دارند.
      اما به طور معمول به یک چشمی با فاصله کانونی بین 10 تا 15 میلی‌متر و یک بارلو 2برابر نیاز دارید.

سلام آقای همایونی
    خیلی ممنون بابت اطلاعات خوبی که در اختیار دوست داران نجوم می گذارید.
    من دنبال خرید یک تلسکوپ خوب هستم، یک تلسکوپ را مد نظرم دارم تلسکوپ astroMaster- سلسترون ۱۱۴ EQ با این تلسکوپ چه اجرام آسمانی را می توان رصد کرد؟ ایا با این تلسکوپ می شود سحابی ها و کهکشان ها رو رصد کرد؟
    چند سیاره از منظومه ی شمسی را می تواند رصد کند؟
    آیا این تسلکوپ برای یک فرد آماتور خوب است؟

سلام بر آقاپارسای عزیز.
      خدا رو شکر. شما لطف دارید.
      تلسکوپ موردنظر، یک تلسکوپ کوچک هست و می‌تواند خیلی از رصدهای اولیه را برایمان انجام دهد. همه سیاره‌ها را می‌توان با آن مشاهده کرد. اجرام غیرستاره‌ای پرنورتر را هم نشان می‌دهد.
      گزینه مناسبی است برای شروع رصدهای آماتوری. البته به شرطی که شما با اصول اولیه دانش نجوم و رصد آسمان شب آشنایی خوب داشته باشید و مهارت‌های اولیه را داشته باشید.

• پوراکبری گفت:

سلام خسته نباشید.
    میشه نسبت کانونی f را برای تلسکوپ توضیح بدید.
    نسبت کانونی f5 برای تلسکوپ خوب هست و چه اجرامی رو میشه رصد کرد؟

سلام برشما
      به نسبت فاصله کانونی اصلی به قطر دهانه تلسکوپ، عدد f یا نسبت کانونی گفته می‌شود. هرچه این عدد کوچکتر باشد یعنی قدرت تلسکوپ در جمع‌اوری نور بیشتر است.
      این نسبت کانونی بیشتر برای عکاسی نجومی با میدان دید باز مناسب است، مثلا از سحابی‌ها و کهکشان‌ها.
      بستگی به نوع هدف شما دارد.

سلام
    تلسکوپ تا ۲۰ میلیون چه مدلی خوبه و چه چیز هایی رو میشه باهاش رصد کرد.

سلام آقامحمد عزیز.
      در زمان کنونی، احتمالا بتوانید یک شکستی 90 میلی‌متر یا بازتابی 5 اینچ تهیه کنید. از برندهای: اسکای واچر، نایت اسکای و سلسترون.
      این‌ها تلسکوپ‌های کوچکی هستند و می‌توانند نیازهای رصدی را برای یک رصدگر تازه‌کار برآورده کنند: رصد ماه و سیارات، اجرام مسیه، ستاره‌های دوگانه. و متغیرها.
      موفق باشید.
      در ضمن ممنون می‌شوم که ایمیل معتبر و درست ثبت کنید.

• محسن گفت:

سلام ببخشید
    بین تلسکوپ astromaster 130 eq و powerseeker 127 eq و astromaster 90 eq کدام بهتره ؟

سلام و درود
      از نظر قدرت اپتیکی، تقریبا هم اندازه هم هستند.
      پاسخ به این سوال، یک کلمه یا جمله نیست. در این سه مورد بیشتر به سلیقه خودتان در شکستی یا بازتابی بودن آن است.

• امیرمحمد گفت:

سلام استاد
    من یه تلسکوپ خریدم
    Model 40070
    Focal Length 400mm
    Diam 70mm
    میخواستم بدونم چه سیاره هاییرو میتونم باهاش ببینم

ممنونم به خاطر راه نمایی های شما
    من می خواستم یک تلسکوپ خوب بخرم که برای رصد سیارات و سحابی ها خوب باشد، ممنون می شوم کمکم کنید.

سلام بر آقاپارسای عزیز.
      ممنون از لطف شما.
      اگر بتوانید حتا یک تلسکوپ کوچک در حد همان‌هایی که در مقاله‌ی رصد با تلسکوپ‌های کوچک معرفی شده است، تهیه کنید؛ خوب است. اگر هم بتوانید تلسکوپی بزرگتر تهیه کنید که چه بهتر.
      اما برای خرید تلسکوپ باید مشاوره‌ی کامل دریافت کنید.

• حامد گفت:

با سلام.
    من مدتی است که یک تلسکوپ مارک برسر 130/650 خریداری کردم. با چشمی های 10 و 25 و بارلو 3 برابر. تا کنون جزییات ماه را به خوبی رصد کرده ام. مشتری و قمرهایش را به دشواری دیده ام (البته در زمانی که مشتری قابلیت رصد مناسبی نداشت و منتظر هستم چند ماه دیگر مشتری و ذحل قابل رویت شود.) مریخ و زهره با اینکه در طول شب در بالای آسمان قرار دارند اما به جز نقطه ای کوچک نتوانسته ام جزییاتی از آنها ببینم. مشکلی که وجود دارد این است که احساس می کنم آینه آن خیلی تمیز نیست و لکه هایی دارد. پشت آینه سه پیچ وجود دارد که قابل تنظیم هستند. آیا امکان دارد برای هم خط نمودن آینه باشند؟ آیا می شود آینه را خارج و تمیز نمود؟
    تشکر از زحمات شما.

سلام بر آقاحامد عزیز.
      پیچ‌ها برای هم‌خط کردن آینه‌هاست. علاوه بر آن‌ها هم حتمن پیچ‌هایی برای جداسازی آینه از لوله وجود دارد.
      اما! اما!! نکته مهم این‌که دست به آینه نزنید و برای تمیز کردنش کاری نکنید. چون اگر تمیزکاری آینه‌های تلسکوپ را بلد نباشید، بی‌گمان آسیب می‌بیند و از بین می‌رود.
      اگر توانستید به یک مرکز معتبر برای تمیزکاری آن‌را بدهید.
      اما نکته مهمتر این است که بدانید با تلسکوپ‌تان چه رصدهایی و به چه کیفیتی می‌توانید انجام دهید. توصیه می‌کنم که حتمن مقاله‌ی «رصد با تلسکوپ‌های کوچک» را بخوانید و با دقت از آن استفاده کنید. تلسکوپ شما در ابتدای رده‌ی بالاتر از تلسکوپ‌های کوچک شمرده می‌شود.
      باز هم سوالی بود بپرسید.

سلام خسته نباشید.
    من چند وقتی است که تلسکوپ ۱۳۰eq استرومستر را خریدم ولی هر کاری کردم هنوز نفمیدم که چگونه باید تلسکوپ را قطبی کرد، اگر می شود کمکم کنید.

سلام بر آقای پارسای عزیز.
      بسیار مبارک است. تلسکوپ خوبی هم هست.
      به وسیله کامنت گذاشتن نمی‌توان راهنمایی کرد. باید یک جلسه تماس تصویری برگزار کرد تا آموزش‌های لازم را خدمت‌تان ارائه کنم.