سیاه چاله‌های کوچولو

اندازه زمین در حالت سیاه چاله

کمی بیشتر با سیاه چاله‌ها آشنا شویم

به این نقطه نگاه کنید: “.”  اگر این نقطه یک سیاه چاله باشد، جرمی برابر با جرم گانیمید، بزرگترین قمر مشتری خواهد داشت! گانیمید، نه تنها بزرگترین قمر مشتری است که بزرگترین قمر در منظومه شمسی هم هست. او حتی از سیاره عطارد هم به میزان ۸ درصد بزرگتر است!

گانیمید، عکس از: NASA/JPL

در طبیعت هر چیزی می‌تواند به سیاه چاله تبدیل شود، البته به شرطی که بتوان آن را به قدر کافی فشرده و متراکم کرد تا خاصیت سیاه چاله را به دست آورد. خاصیت سیاه چاله چیست؟ خیلی ساده: جسمی که به قدری نیروی گرانش قوی داشته باشد تا حتی نور هم نتواند از آن فرار کند!

در واقع سیاه چاله هنگامی به وجود می‌آید که مقدار ماده کافی در فضایی به اندازه کافی کوچک، فشرده شود. مثلا اگر کره زمین را به قدری فشرده کنیم تا اندازه یک تیله، کوچک شود؛ به سیاه چاله تبدیل شده است! البته اگر بتوانیم این کار را بکنیم، که ما نمی‌توانیم! نمی‌دانیم که آیا طبیعت هم می‌تواند چنین بلایی سر ِ زمین بیاورد یا نه!

اندازه زمین در حالت سیاه چاله! ـ Credit: NASA/Chandra

دقت کنید که جرم زمین ۱۰۲۴×۶ کیلوگرم است؛ این یعنی عدد ِ ۶ به همراه ۲۴ صفر در مقابلش! بنابراین تیله‌ای با جرم  ۱۰۲۴×۶  کیلوگرم، یک سیاه چاله است.

نکته: نوشته بالا برای آشنایی بیشتر با ماهیت سیاه چاله‌هاست، وگرنه تاکنون نه چنین سیاه چاله‌های کوچولویی مشاهده شده‌اند و نه اطلاعی از ساز و کار احتمالی‌ای که می‌تواند چنین سیاه چاله‌های احتمالی را در طبیعت بسازد؛ داریم. شاید وجود داشته باشند!

البته در تئوری‌های فیزیکی موجود، احتمال وجود میکروسیاه چاله‌ها وجود دارد، که آن‌ها سیاه چاله‌هایی کوانتومی هستند در ابعاد زیر اتمی. هر چند که این موجودات هم هنوز در حد نظریه هستند و آثار و شواهدی از وجودشان آشکار نشده است.

دقت کنید که الان سه شنبه ۲۳ مهر ماه ۱۳۹۸ خورشیدی است.

تهیه و تنظیم: محمد همایونی