دوباره آغازیدن

شاید مخاطب خاص این یادداشت آنانی باشند که سال‌هاست مطالب سایت را دنبال می‌کنند. الان که اردیبهشت 1403 است بیش از یک سال است که به‌روزرسانی و انتشار مطلب در سایت دچار وقفه‌ای بزرگ شده است. نه‌تنها سایت که کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام ستاره‌شناس هم در وضعیتی ناگوارتر به‌سر می‌برند.

امروز این‌جا هستم تا اولین یادداشت سال 1403 را بنویسم و آن‌را به رسم یادبود در سایت خوب ستاره‌شناس منتشر کنم. باشد که یادگار باشد از روزها و دروه‌های سختی که به خود دیده است.

اگر به فهرست مطالب سایت نگاه کنید، می‌بینید که مطالب براساس سال جداشده‌ و تعداد مطلب هر سال مشخص است. سال 1401 پس از آن‌که در دو سال قبلش با کم‌کاری مواجه شده بودم، وضع بهتری داشت و تعداد مقاله‌ها و مطلب‌ها رو به افزایش بود. این وضعیت به خصوص در نیمه دوم سال روند بسیار خوبی به خود گرفته بود. اما در دو ماه پایانی سال این حرکت به ناگاه متوقف شد.

در این یادداشت قصد ندارم جزئیات دلایلش را بیان کنم. فقط در همین حد که تغییر مکان زندگی و تغییر در موقعیت شغلی باعث آشفتگی‌هایی شد که زیانش بر سر ستاره‌شناس رها شد. در ماه‌های آغازین سال 1402 تلاش کردم که این روند را زنده نگه‌دارم، اما نتوانستم. یک مطلب خودم نوشتم و دو مطلب را هم که دانشجویان عزیزم آماده کردند. و در نهایت در سال 1402 فقط همین سه مطلب به یادگار ماند. و بدین‌سان یک رکورد رکود کم‌سابقه در تاریخ هفت ساله‌ی ستاره‌شناس ثبت شد!

این رکود موقعیتی بود بسیار دردناک و عذاب‌آور، اما چه کنم که نتوانستم برای بهبودش کار موثری انجام دهم. تا این لحظه که در این روزهای اردیبهشتی 1403 نوشتن مطالب سایت را شروع کرده‌ام.

البته این نکته از قلم نیفتد که در این سال سختی که بر من و ستاره‌شناس گذشت، بودند عزیزانی از علاقه‌مندان و دانشجویان سابق و کنونی مدرسه آنلاین ستاره‌شناس، که در قالب باشگاه ستاره‌شناس و یکی دو دوره آموزشی همراه من بودند. که اگر این عزیزان نبودند و با حضورشان به وجودم امید و جان نمی‌بخشیدند، شاید اوضاع ستاره‌شناس بسیار وخیم می‌بود. ممنونم از حضور پربرکت و جان‌افزایشان.

این نوید را بدهم که فهرستی از مطالب و موضوعات گوناگون آماده کرده‌ام که تعداد آن‌ها به بیش از یکصد مورد می‌رسد. تلاش می‌کنم در این سال بخشی از آن‌ها را آماده و منتشر کنم. برخی را خود به تنهایی و برخی را هم اگر دانشجویان عزیزم فرصت همراهی داشته باشند با کمک آن‌ها.

علاوه بر این بخش، کار مهم دیگری که باید برای سایت انجام شود، به‌روزرسانی محتوای دوره‌های آموزشی است. اکنون در مدرسه آنلاین ستاره‌شناس چهار دوره فعال داریم که از سال 1396 تاکنون در حال استفاده هستند. دوره پنجم هم اگر تکمیل شود، این دوره‌های آموزشی کامل می‌شوند. اولویت با به‌روزرسانی دوره‌هاست که شامل دوره‌های مبانی نجوم، منظومه شمسی و اخترفیزیک1 است. پس از انجام این کار، به تکمیل دوره اخترفیزیک3 خواهم پرداخت. کجایی مهیار عزیزم که برای بار صدم سراغ تکمیل این دوره را بگیری. امیدوارم بتوانم ضبط دوباره دوره‌ها را تا پایان تابستان به پایان برسانم. خلاصه این‌که یک بهار و تابستان بسیار پرکار برای ستاره‌شناس در انتظارم هست. کارهای آماده‌سازی درس‌های دبیرستان را هم به آن بیفزایید! خدا کمک کند.

11 اردیبهشت 1403

• علیرضا پورهادی گفت:

دلتنگ شما و تدریس شیوا شما هستیم.

روزتان مبارک معلم گرانقدرم.

درود بیکران استاد بزرگوارمان.
      لطف و محبت شماست.
      برشما نیز این روز فرخنده مبارک باد.