رادیو ستاره شناس ۶ ـ اجرام درخشان در آسمان این شب‌ها

رادیو ستاره‌شناس ـ 6

رادیو ستاره شناس ـ ۰۶

ماه و اجرام درخشان ـ آذر 1398

سیاره زیبای ناهید (زهره) پس از خورشید و ماه، پرنورترین جسمی است که در آسمان می‌توان دید. البته مثل همه سیارات، او را هم همچون یک ستاره می‌بینیم؛ ولی درخشان‌ترین ستاره‌ای که در آسمان دیده می‌شود.

سیاره‌های عطارد و زهره، از آن جهت که مدارشان درون مدار زمین قرار دارند و به همین دلیل سیارات داخلی نام دارند؛ همواره در حوالی خورشید دیده می‌شوند. این ویژگی باعث می‌شود که این دو سیاره را در زمان‌های قبل از طلوع خورشید، یا بعد از غروب خورشید در آسمان سحرگاهی یا شامگاهی مشاهده کنیم. آن هم در نزدیکی محل طلوع یا غروب خورشید!

سیاره زهره چون درخشندگی بسیار زیاد دارد و از طرفی مدت زمان بیشتری نسبت به عطارد در آسمان دیده می‌شود، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

در این قسمت از رادیو ستارشناس به وضعیت قرار گیری زهره در این پاییز و زمستان پرداخته شده است و توضیح داده‌ام که از آبان ۹۸ که به آسمان شامگاهی آمده است و تا خرداد ۹۹ همچنان یکه‌تاز آسمان بعد از غروب خورشید خواهد بود.

از طرفی هر بار که هلال ماه، نو می‌شود و روزهای آغازین ماه قمری می‌شود، از آن جهت که هلال ماه هم در کنار آن قرار می‌گیرد، صحنه‌های زیبایی را خلق می‌کنند.

توصیه می‌کنم دیدن آن‌ها را از دست ندهید. و اگر توانستید از آن‌ها عکس هم بگیرید.

موسیقی مورد استفاده: Desert-Empire از گروه آلمانی شیلر