نخستین تصویر سیاره جوان در اطراف ستاره اش

نخستین تصویر از تشکیل سیاره

نخستین تصویر سیاره جوان در اطراف ستاره اش

نخستین تصویر از سیاره تازه متولد شده
نخستین تصویر از سیاره جوان در قرص اطراف ستاره

در امتداد صورت فلکی قُنطورس در نیمکره جنوبی آسمان و در فاصله ۳۷۰ سال نوری از ما ستاره‌ای جوان که کوتوله‌ای نارنجی رنگ است، در حال سوسوزدن است. نام این ستاره PDS 70 است و به قدری جوان است که هنوز گاز و غبارهای قرص برافزایشی اطراف آن وجود دارد، به نحوی که توسط تلسکوپ‌های بسیار بزرگ زمین قابل دیدن هستند.

اما هیجان دیدنِ این ستاره نوپا هنگامی دوچندان می‌شود که بدانیم سیاره‌ای جوان که از دلِ این گاز و غبارهای اطراف ستاره تشکیل شده است هم قابل مشاهده است. این سیاره جوان، توسط ابزار دقیق نصب شده بر روی یکی از تلسکوپ‌های ۸٫۲ متری رصدخانه جنوبی اروپا (VLT) شکار شده است.

خبر این آشکارسازی و تصویر تأییده شده آن که به عنوان نخستین تصویر تأییدشده از یک سیاره جوان در قرص برافزایشی در اطراف یک ستاره جوان است، در ۱۱ تیرماه ۱۳۹۷ توسط رصدخانه جنوبی اروپا منتشر شد.

این تصویر که در آن می‌توان سیاره جوان را در بین قرص گاز و غبارهای اطراف ستاره به راحتی تشخیص داد توسط ابزار قدرتمندی به نام SPHERE که بر روی یکی از تلسکوپ‌های VLT نصب است، تهیه شده است. نور شدید ستاره به کمک روش تاج‌نگاری حذف شده (قرص سیاه مرکز تصویر) تا روشنایی خفیف سیاره و گاز و غبارهای اطراف آن قابل آشکارسازی باشد.

ویدئوی زیر توسط رصدخانه جنوبی اروپا ESO منتشر شده و ویژگی‌های عمومی این سیاره خاص را بیان می‌کند:

موقعیت ستاره PDS 70 در آسمان و جزئیاتی که سیاره جوانِ آن دارد.

عکس زیر موقعیت این ستاره کوتوله نارنجی رنگ را در میان جمعیت بسیار زیاد ستاره‌های راه شیری نشان می‌دهد. برای دانلود تصویر در اندازه اصلی و جزئیات بالا بر دکمه پایین عکس کلیک کنید:

نخستین سیاره جوان در قرص اطراف ستاره
مکان ستاره جوان و سیاره جوان آن