تصویر سیاه چاله در مرکز کهکشان M87

انتشار نخستین تصویر واقعی از یک سیاه چاله

انتشار نخستین تصویر از یک سیاه‌چاله

تعداد بازدید: 464

این صفحه در حال به روزرسانی است…

شبیه سازی نخستین تصویر سیاه چاله

امتیاز تصویر از: BRONZWAER, DAVELAAR, MOSCIBRODZKA AND FALCKE/RADBOUD UNIVERSITY

شبیه‌سازی اولیه از نخستین تصویر احتمالی از افق رویداد سیاه‌چاله‌های ابرسنگین در مرکز کهکشان

پروژه تلسکوپ رادیویی «افق رویداد» (EHT)، یک طرح بین المللی است که با متصل کردن چندین تلسکوپ رادیویی در سراسر کره زمین، قصد دارد اولین تصویرها را به صورت مستقیم از لبه‌ی سیاه‌چاله‌ها ثبت کند.

قرار است در کنفرانس‌های خبری‌ای که به صورت همزمان در کشورهای بلژیک، دانمارک، امریکا، چین و تایوان، برگذار می‌شوند؛ اولین نتایج این پژوهش منتشر شود. این کنفرانس‌ها روز چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران برگذار می‌شوند.

اخترشناسان برای آن‌که بتوانند به قدرت تفکیک بسیار بالا دست یابند، تلسکوپ‌های رادیویی زیادی را در سراسر کره زمین، با هم ترکیب می‌کنند تا خروجی آن‌ها همچون خروجی یک تلسکوپ رادیویی به قطر کره زمین باشد. منتظر هستیم که در این کنفرانس خبری، نتایج به دست آمده از دو سیاه‌چاله ابرسنگین در مرکز کهکشان راه شیری و کهکشان M87 را منتشر کنند. به احتمال بسیار زیاد باید منتظر نتایج هیجان انگیزی باشیم که تلسکوپ رادیویی افق رویداد، چنین پوشش خبری بزرگی را برای آن تدارک دیده است.

مقاله مرتبط: ۷ نکته از سیاه‌چاله‌ها

برای دیدن این کنفرانس‌های خبری به صورت زنده می‌توانید به یکی از لینک‌های زیر مراجعه کنید:

سایت رسمی تلسکوپ افق رویداد

رصدخانه جنوبی اروپا

و بالاخره انتظارها به پایان رسید

و اولین تصویر از یک سیاه‌چاله و افق رویدادش که به صورت مستقیم و واقعی توسط بشر ثبت شده است، منتشر شد:

سیاه چاله ابرپرجرم در مرکز کهکشان M87

اولین تصویر مستقیم از سیاه چاله مرکزی کهکشان M87 ـ امتیاز تصویر: EHT Collaboration

تصویر فوق در کنفرانس خبری‌ای که عصر روز چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ (به وقت تهران) برگذار شد، به عنوان اولین عکس ثبت شده توسط بشر از افق رویداد و سایه‌ی یک سیاه چاله منتشر شد. این عکس توسط مجموعه تلسکوپ‌های رادیویی به نام «افق رویداد» ثبت شده است.

این‌جا مرکز کهکشان عظیم M87 در فاصله ۵۵ میلیون سال نوری از زمین است و این سیاه‌چاله‌ی ابرسنگین، ۶٫۵ میلیارد برابر جرم خورشید را در خود جای داده است. قطر سیاه چاله کمتر از ۴۰ میلیارد کیلومتر تخمین زده شده است که حدود ۲٫۵ مرتبه کوچکتر از آن قرص سیاه رنگ مرکزی است که به نام سایه‌ی سیاه‌چاله معرفی شده است.

فکر نکنید که ۴۰ میلیارد کیلومتر عدد بزرگی است. در واقع چیزی که تلسکوپ افق رویداد توانسته تفکیک و آشکار کند، مثل این است که بخواد یک کارت بانکی را بر سطح کره ماه و از روی زمین مشاهده کند!!

مقایسه اندازه سیاه چاله مرکزیدر M78

مقایسه اندازه سیاه چاله مرکزی در M78

به گفته‌ی یکی از مدیران تلسکوپ افق رویداد، این عکس شاهکاری استثنایی از همکاری علمی بیش از ۲۰۰ پژوهشگر در سراسر جهان است!

کهکشان بیضوی M87

کهکشان M87 ـ امتیاز تصویر: ESO

نویسنده: محمد همایونی

2 پاسخ
  1. بهجت
    بهجت می گوید

سلام
    من تا امروز فکر میکردم که سیاه چاله ها واقعا چاله هستن تا اینکه در جایی خوندم که کروی هستن. چطور میشه که یک کره با جرم زیاد و چگالی بینهایت و حجم صفر داشته باشبم؟از نظر ریاضی درسته ولی درکش برای شکل هندسی کره یکم برام سخته. از طرفی وقتی با یک کره مواجه هستیم دیگه صحبت از تونل زمان و کرم چاله کمی عجیب به نظر میرسه. نظر شما چیه؟

پاسخ
    • محمد همایونی
      محمد همایونی می گوید

سلام و درود برشما.
      در واقع سیاه‌چاله از مرزی به بنام «افق رویداد» شروع می‌شود، که تقریبا کروی است و دارای حجم و قطر هست که متناسب با جرمِ داخل آن می‌باشد. اما داخل فضای افق رویداد، به جایی می‌رسیم به نام «تکینگی» که اون ویژگی‌های حجم صفر و چگالی بی‌نهایت را دارد. و این ویژگی‌های صرفا از معادلات ریاضی در فرمولبندی تئوری نسبیت عام به دست می‌آید. هنوز اطلاعی از ویژگی‌های ماده و فضا و زمان داخل افق رویداد نداریم.
      البته فرضیه‌های زیادی برای بررسی آن ارائه شده است ولی هنوز در حد فرضیه هستند.
      دقت کنید کرم‌چاله و تونل زمان هم در حد همان فرضیه‌ها هستند و هنوز اثبات رصدی و شواهد تجربی بابت آ‌ن‌ها نداریم. دانشمندان منتظر هستند. همانطور که یک قرن برای دیدن سیاه‌چاله انتظار کشیدند، پس باید صبور بووود. 🙂

پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.