دب اکبر: راهنمای آسمان

خرس بزرگ یا دب اکبر  Ursa Major

از بین ۸۸ صورت فلکی آسمان، بدون شک دب اکبر معروفترینِ آن‌هاست. حتی مردمی هم که ارتباطی با نجوم و آسمانِ شب ندارند، نام آن را شنیده‌اند. دب اکبر یا خرس بزرگ، از بزرگترین صورت‌های فلکی آسمان است که در نیمکره شمالی آسمان قرار دارد و جزء صورت‌های دور قطبی می‌باشد. بیشترین علت معروفیتِ آن هم راهنما بودن آن برای یافتن ستاره قطبی و جهت شمال است.

نقشه ی صورت فلکی دب اکبر
نقشه صورت فلکی دب اکبر

ملاقه یا آبگردان Big Dipper

قسمت پرنور این صورت فلکی که به راحتی در آسمان‌های کم ستاره‌ی امروزی دیده می‌شود، هفت ستاره‌ایست که تشکیل ملاقه یا آبگردان را می‌دهند. در زبان فارسی به هفت اورنگ بزرگ، و هفت برادران مشهور است. البته خیلی از افراد همین قسمت را به عنوان دب اکبر می‌شناسند، در حالی که آبگردان فقط قسمتی از صورت فلکی دب اکبر است؛ که در انگلیسی هم Big Dipper نام دارد.

تصویر ملاقه یا آبگردان

همانطور که در شکل می‌بینیم، برای این هفت ستاره نام‌های خاص وجود دارد: دُبّه، مِراق، فَخِذ، مَغرِز، جون، عِناق و قائد. ستاره معروف و کوچک سُها هم در کنار عناق قراردارد که ظاهرا در روزگار گذشته معیاری بوده است برای سنجش قدرت بینایی افراد. قبلا تصور می‌شد که دوگانه‌ی عناق و سها از نوع بصری است یعنی ارتباط گرانشی با هم ندارند و صرفا در یک امتداد دیده می‌شوند. ولی محاسبات جدید ماهواره هیپارکوس (۲۰۰۹م) نشان داده که احتمالا آن‌ها ارتباط گرانشی با هم دارند. (آنها تقریبا ۳ سال نوری از هم فاصله دارند.)

راهنمای آسمان:

خطوط راهنمای ملاقه

یکی از ویژگی‌های ممتاز دب اکبر (که دراین مورد برمی‌گردد به ملاقه) راهنما بودن آن برای یافتن صورت‌های فلکی دیگر آسمان است. ساده‌ترین و بارزترین آن یافتن ستاره قطبی است: دو ستاره سر آبگردان را به هم وصل کرده و در امتداد آبریز آن ۵ برابر ادامه دهید تا به ستاره قطبی برسید!

آنطور که در عکس ۳ می‌بینیم خطوط راهنمای زیادی از ملاقه به سمت صورت‌های فلکی  دیگر می‌توان رسم کرد تا بتوان آنها را به راحتی در آسمان پیدا کرد. صورت‌های: دب اصغر، اسد، عوا، سنبله، ذات الکرسی، دوپیکر، دجاجه، جاثی و اسب بالدار.

صورت فلکی دب اکبر

همانطور که گفتیم در آسمان‌‌های نورانی شهری، فقط می‌توان ستارگان آبگردان را به راحتی مشاهده کرد.

اگر در منطقه‌ای با آسمانی پاک باشیم، شاید تفکیک این هفت ستاره از بین ستارگانِ بسیارِ دیگر آسان نباشد. در یک آسمانِ پاک، قسمت‌های دیگر دب اکبر هم به راحتی خودنمایی می‌کنند و می‌توان تعدادِ بسیاری ستاره را در آن قسمت‌ها یافت.

یادآوری:

قبل از آن‌که به سراغ اجرام غیرستاره‌ای  دب اکبر برویم، توصیه می‌کنم که حتما با دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک مناظر ستاره‌ای زیبا و پرستاره اطراف نو ـ دب اکبر (پای خرس) را رصد کنید و از گردش در بین ستارگان آن‌ها لذت برید. در ضمن مشاهده دوگانه عناق و سها را حتما فراموش نکنید.

اجرام غیر ستاره ای معروف در دب اکبر:

دب اکبر مملو از اجرام مسیه و دیگر اجرام غیر ستاره‌ای جذاب مخصوصا کهکشان، برای رصدهای آماتوری است. برخی از اجرام شاخص آن عبارتند از:

کهکشان M81 : از نورانی‌ترین کهکشان‌هایی است که می‌توان با ابزار ضعیف و متوسط آن را به راحتی مشاهده کرد. قدر ظاهری آن ۷ و در فاصله ۱۲ میلیون سال نوری از ماست. تقریبا در قسمت شانه خرس بزرگ قرار دارد و با ستاره دبه (آلفای دب اکبر) حدود ۱۰ درجه فاصله دارد. برای دیدن آن کافی است از ستاره ۲۳ ـ دب اکبر، حدود ۶ درجه به سمت ستاره قطبی حرکت کنید تا M81 را در میدان دید دوربین دوچشمی خود به صورت ابری مه‌آلود مشاهده کنید. اگر بخواهید ساختار مارپیچی آن را تشخیص دهید باید از تلسکوپ با دهانه بزرگتر از ۸ اینچ استفاده کنید.

کهکشان مارپیچی M81

کهکشان M82 : در نیم درجه‌ای شمال M81 قرار دارد و در تصاویر میدان دید باز می توان آنها را کنار هم دید. البته روشنایی آن حدود یک و نیم قدر کمتر از M81 است و دیدن آن دقت بیشتری را می‌طلبد. در واقع این دو کهکشان اعضای یک مجموعه کهکشانی با حدود ۳۴ عضو هستند که در فاصله ۱۲ میلیون سال نوری از ما قرار دارند.

کهکشان M82 از دید تلسکوپ هابل

این کهکشان یکی از شاخص‌ترین کهکشان‌های فعال می‌باشد. فعال از آن جهت که سرعت ستاره‌سازی در آن بسیار زیاد است و ستارگان به نحوی انفجاری در آن در حال تولید هستند، به همین دلیل به این نوع کهکشان‌ها ستاره‌فشان می‌گویند. (که به اشتباه کهکشان‌های انفجاری گفته می‌شود.)

کهکشان های M82 و M81
کهکشان‌های M82 و M81

کهکشان M101 : کهکشانی مارپیچی که کاملا آن را از روبرو مشاهده می کنیم، و عکس‌های دقیق از آن، یک نمای کامل از کهکشان‌های مارپیچی را به ما نشان می‌دهد. قدر آن حدود ۸ است و برای یافتن آن باید از آخرین ستاره دسته آبگردان، ۵/۵ درجه به سمت شمال حرکت کنیم تا آن را در دوربین‌مان مشاهده کنیم. M101 در فاصله ۲۱ میلیون سال نوری از ما قرار گرفته و قطری به اندازه ۱۷۰ هزار سال نوری دارد.

کهکشان مارپیچی فرفره M101

سحابی سیاره‌ای M97 (سحابی جغد): به سختی دیده می‌شود، چون قدر آن ۱۰ است، ولی به راحتی می توان آن را یافت: ۲ درجه از ستاره مراق به سمت غرب و زیر کاسه ملاقه که حرکت کنیم، می‌توانیم آن را ببینیم. این سحابی بقای به جا مانده از یک ستاره متوسط است که حدود ۸۰۰۰ سال قبل لایه‌های خارجی‌اش را از خود دور کرده و باعث تشکیل این سحابی شده است. پس از گذشت این زمان، قطر سحابی به ۱/۸ سال نوری رسیده است. دقت کنید که وقتی به آن نگاه می‌کنید در واقع دارید به بقایای یک ستاره در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری می‌کنید.

سحابی سیاره نمای جغد

تهیه و تنظیم: محمد همایونی

• عاطفه گفت:

بسیار عالی موفق باشید.

• شیرین گفت:

بسیار عالی بود. ممنون از شما بخاطر اطلاعات مفیدی که در اختیارمون میذارین.

• مهشید الفت گفت:

روز بخیر لطفا بفرمایید دب اکبر در چهارفصل دقیقا در کجا قرار می گیرد

سلام بر مهشید عزیز.
      نمیشه در یک فصل به صورت دقیق مشخص کرد، چون باید ساعت کاملا مشخص باشه. ولی اگر بخواهم به صورتی که برای شما کاربرد داشته باشه بگم، به صورت زیر خواهد بود:
      اگر بین ۹ تا ۱۰ شب در میانه هر فصل بخواهید ببینید: در بهار تقریبا در بالاسر است، در تابستان در سمت شمال غربی است، در پاییز در لبه‌ی افق است و در زمستان هم در سمت شمال شرقی است.
      و اگر ستاره قطبی را مرکز نگاه‌تان قرار دهید به این صورت بیان می‌شود: در بهار بالا، تابستان سمت چپ، پاییز در پایین و هنگام زمستان در سمت راست قرار دارد.
      موفق باشید

• Ayesh گفت:

سلام ستاره ی دب اکبر در همه ی نقاط ایران دیده میشه؟؟

سلام و درود برشما
      ستاره‌های صورت فلکی دب‌اکبر از همه جای ایران دیده می‌شوند.
      بلکه از همه کشورهایی که در نیمکره شمالی زمین هستند، دیده می‌شود.

• سلام
    من هیچ اطلاعاتی در مورد ستارگان ندارم یک سوال دارم :

درود بر آقای روشنای عزیز.
      ابتدا عذرخواهی بابت تأخیر در پاسخ‌گویی.
      چقدر خوب در پرانتز توضیح دادید تا کار بنده را راحت‌تر کنید.
      این‌که از نقاط مختلف کره زمین، بتوان بخش‌هایی از آسمان را مشاهده کرد که از برخی نقاط دیگر قابل مشاهده نباشند، فقط به عرض جغرافیایی آن نقاط بستگی دارند.
      به عبارتی همه‌ء شهرهایی که دارای عرض جغرافیایی یکسان هستند، حالا در هر طول جغرافیایی که باشند، همواره سیمای یکسانی از آسمان را خواهند دید. ولی با تغییر عرض جغرافیایی این وضعیت به آرامی تغییر می‌کند.
      مثلا ایران و امریکا چون در عرض‌های جغرافیایی میانی شمالی قرار دارند (البته به غیر از منطقه جنوبی امریکا) تقریبا آسمان مشترکی دارند.
      اما آسمان ایران با استرالیا یا شیلی یا افریقای جنوبی، خیلی متفاوت خواهد شد. اگر از نرم‌افزارهای شبیه‌ساز آسمان شب استفاده کنید، می‌توانید به راحتی مشاهده کنید.
      موفق باشید