بزم‌گاه ستارگان: کهکشان IC 4710

کهکشان نامنظم
کهکشان IC 4710 ـ امتیاز تصویر: تلسکوپ فضایی هابل

کهکشان IC 4710 در سال  ۱۹۰۰ میلادی توسط اخترشناس امریکایی دلیزلی استوارت کشف شد و در این عکس زیبا توسط تلسکوپ فضایی هابل به تصویر کشیده شده است. این کهکشان بدون شک یکی از چشم‌اندازهای تماشایی کیهانی است. کهکشانی سرشار از ستارگان روشن، به همراه دسته‌هایی درخشان از ستارگان که ـ نشانه‌ای از جریان سیلاب‌گونه تولد ستاره‌ای است ـ در لبه‌های آن پراکنده شده‌اند. توده‌های آبی رنگی که به جز قسمت مرکزی در نواحی اطراف کهکشان مشاهده می‌شوند، همین دسته‌هایی هستند که مملو از ستارگان تازه متولد شده‌اند.

ویدئوی معرفی کهکشان زیبای IC 4710 :

کوتوله‌ای نامنظم

IC 4710 یک کهکشان کوتوله نامنظم است و همان‌طور که از نامش برمی‌آید، ساختار ظاهری نامنظمی دارد و فاقد هرگونه برآمدگی مرکزی یا بازوهای مارپیچی است. کهکشان‌های نامنظم به طور واضح با بیضوی‌ها و مارپیچی‌ها متفاوت هستند. این طور تصور می‌شود که این کهکشان‌ها در ابتدا به صورت مارپیچی یا بیضوی بوده‌اند؛ ولی در گذر زمان و در اثر اختلالاتی گرانشی نظیر اثر گرانشی متقابل با کهکشان‌های مجاور یا برخورد و ترکیب با کهکشان‌های همسایه‌اش دچار چنین دگرگونی در ساختار خود شده‌اند. کهکشان‌های کوتوله نامنظم نقش به سزایی در فهم کلی ما از سیرِ تحول کهکشانی دارند؛ از آن جهت که به نظر می‌رسد آن‌ها به اولین کهکشان‌هایی که در عالم شکل یافته‌اند شبیه هستند.

جایگاه این کهکشان

برای دیدن این کهکشان زیبا باید به سرزمین‌های جنوبی سفر کنیم. IC 4710 در فاصله ۲۵ میلیون سال نوری از ما و در امتداد صورت فلکی طاووس در نیمکره جنوبی آسمان قرار دارد. صورت فلکی طاووس شامل چندین جرم جالب توجه دیگر هم هست؛ از جمله: NGC 6732 سومین خوشه کروی درخشان در آسمان، کهکشان مارپیچی NGC 6744 و همچنین شش منظومه سیاره‌ای که شامل HD 181433 میزبان یک سیاره اَبَرزمینی است.

تصویر اصلی را در اندازه بزرگ از اینجا دانلود کنید. (حجم آن ۶ مگابایت)

نگاهی دقیق‌تر

• اگر عکس این کهکشان را در اندازه بزرگ دانلود کنید، می‌توانید با زوم کردن روی آن، علاوه بر جزئیات بسیار زیاد از ستارگان این کهکشان؛ تعدادی از کهکشان‌های بسیار دوردست را هم در ورای IC 4710 مشاهده کنید. برخی از آن‌ها در تصویر زیر مشخص شده‌اند.
  • ستارگانی را که با درخشش زیاد و به صورت چهارپَر می‌بینیم، مربوط به کهکشان راه شیری هستند، یعنی در همین نزدیکی ما و در فاصله چند هزار سال نوری قرار دارند.

توجه به این موضوع که در این قاب عکس در حال تماشای قسمتی از این عالم بیکران هستیم که از ستارگانی در کهکشان خودمان شروع می‌شود، تا کهکشانی شگفت‌انگیز در فاصله ۲۵ میلیون سال نوری از ما ادامه می‌یابد و به کهکشان‌هایی در فاصله‌های چند صد میلیون و چه بسا چند میلیارد سال نوری ادامه می‌یابد؛ بسیار لذت بخش و تأمل انگیز است.

و این یکی از مناظری است که نشان می‌دهد یک ستاره شناس این جهان را مکانی زیباتر برای زندگی می‌بیند!

کهکشان کوتوله نامنظم
محل کهکشان‌های دوردست

منبع: spacetelescope.org

تهیه و تنظیم: محمد همایونی

• زینب مسلمی گفت:

بزم گاه ستارگان… یک دنیای پر نور شگفت انگیز برای تماشا و درک این زیبایی و بزم. و چه دنیاهای زیادی اطراف ما هستند. انگار زنده اند و اونام دارن راجع به ما تحقیق میکنن و نگاهمون میکنن. استاد ممنون از توضیحات کامل تون توی فیلم و این مقاله جذاب و واقعا مختصر و مفید. همیشه یک ستاره شناس این جهان را مکانی زیباتر برای زندگی می بیند. از این همه عظمت از این همه ذره در کل هر آدمی به وجد میاد…

آرزو می‌کنم همیشه این جهان را مکانی زیباتر برای زندگی ببینید…

• داریوش رفیعی گفت:

اعجاب برانگیز و بسیار جدید و عجیب بود از زحمات استاد عزیزم جناب همایونی تشکر فراوان دارم ، تا حال چندین بار این ویدیو را دیده ام و برای دوستانم ارسال کرده ام . خدایا بزرگی و نظمت غیر قابل درکه . ممنون از واسطه این انتقال ، که جناب همایونی هستند

درود برشما جناب رفیعی.
      واقعا شگفتی آفرین است. از لطف شما سپاسگذارم.

• کیارش قادری گفت:

سلام استاد خسته نباشید. خیلی ممنون بسیار جالب و آموزنده بود.