جلسه‌های کتاب‌خوانی

کتاب‌خوانی

غروب روز سه‌شنبه 24 آبان بود. برای جلسه یازدهم باشگاه ستاره‌شناس که ساعت 9 همین شب برگزار می‌شد، آماده می‌شدم. بخش اصلی برنامه این جلسه سخنرانی روژین هست، بنابراین خودم کمتر درگیر هستم.

چند موضوع برای جلسه انتخاب کرده بودم. اما به ناگاه ایده‌ای به ذهنم رسید. یک ایده و طرح جالب: کتاب‌خوانی! برگزاری جلسه‌های آنلاین کتاب‌خوانی برای اعضای باشگاه ستاره‌شناس.

جرقه‌ی روشنی در ذهنم از دریافت این ایده احساس کردم. چند جلسه در هفته، آن‌هم جلسه‌های کوتاه ِ مثلن بیست دقیقه‌ای که علاقه‌مندان عضو باشگاه دور هم جمع شویم و از روی یک کتاب نجومی خوب بخوانیم. در موردش صحبت کنیم و از خواندن در کنار هم بیشتر بیاموزیم.

در انتهای جلسه باشگاه، موضوع را برای حاضرین اعلام کردم. به نظر آمد که بیشتر یا همه‌ی عزیزان از شنیدنش خوشحال شدند. این‌که زمان‌های بیشتری در هفته در جمع خوب نجومی‌ها از سراسر کشور (و آن سوی مرزها) باشیم و از یک کتاب نجومی بخوانیم و بیاموزیم.

اما یک چالش بزرگ داشتیم که حدس هم می‌زدم این موضوع برایمان دردسر ایجاد کند: زمان جلسه‌های کتاب‌خوانی. روزهای زوج برای برخی و روزهای فرد هم برای برخی دیگر مشکل داشت. ابتدای شب برای برخی و انتهای شب هم برای کسانی دیگر. صبح زود هم به همین صورت! من ماندم و این مشکل بزرگ ِ یافتن بهترین زمان!

جلسه را پایان دادیم و قرار گذاشتم که برنامه این بخش باشگاه را اعلام کنم. می‌دانستم که بی‌گمان نمی‌توان زمانی که برای همه خیلی مناسب باشد را یافت. ظهر چهارشنبه به این نتیجه رسیدم که با یک طرح ابتدایی برنامه را شروع کنیم و در هفته‌های بعد اگر نیاز بود آن‌را تغییر دهیم.

ترکیبی از روزها زوج و فرد و همان ساعت برگزاری باشگاه را انتخاب کردم. به نظرم رسید این‌طوری افراد بیشتری می‌توانند از این جلسه‌ها بهره برند.

برنامه‌اش را در صفحه مخصوص باشگاه و کانال و گروه ویژه اعضا منتشر کردم و به اطلاع عزیزان رساندم.

حالا قرار است یکشنبه آینده اولین جلسه را برگزار کنیم. دلم روشن است که جلسه‌های خوب و اثربخشی خواهند شد. شاید هم در آینده برنامه‌هایی مشابه را برای عموم علاقه‌مندان اجرا کردیم، تا چه پیش آید. فعلا که نمی‌توان سراغ لایو اینستاگرام رفت.

نخستین کتابی که انتخاب کرده‌ام: کیهان‌شناسی اثر پتیر کولس، نشر فرهنگ معاصر است. کتاب کوچکی است برای معرفی عمومی کیهان‌شناسی مدرن. هرچند مرزهای کیهان‌شناسی به‌ویژه در این یکی دو سال پسین بسیار جابه‌جا شده‌است، اما دانستن و فهم اصول آن لازمه‌ی هر علاقه‌مند به نجوم است که بخواهد وارد دنیای کیهان‌شناسی شود. امیدوارم این کتاب مورد توجه و استقبال اعضای خوب باشگاه بشود.