کلیک کن
منوی اصلی

رویت این هلال هم گذشت …

هلال ماه شوال 1441
هلال ماه شوال 1441
هلال ماه شوال ۱۴۴۱

رویت این هلال هم گذشت …

عکس‌های این مقاله توسط تلسکوپ‌های مختلف تهیه شده است.

اگر یادتان باشد در ابتدای مقاله‌ای که وضعیت رویت‌پذیری هلال ماه عید فطر را توضیح داده بودم؛ اشاره‌ای کردم به شور و هیجانی که در بین مردم، بر سر دیدن این هلال برمی‌خیزد؛ و دو سه روزی بعد از آن فروکش می‌کند و بعد هم دیگر اثری از آن در توجه مردم و رسانه‌ها نیست.

البته دعا هم کردم که خدا به خیر کند، از بابت اختلاف محتملی که وقوع آن کاملا قابل پیش‌بینی بود.

اکنون که دو روز از موعد دیدن هلال گذشته است و اتفاقات و بحث‌های مربوط به آن هم گذشته، می‌بینم باز هم همان ماجرای همیشگی اتفاق افتاد: برای چند روزی بحث رویت هلال داغ شد، توجه افراد زیادی به آن معطوف شد؛ اختلاف نظرهایی مطرح شد و بحث و جدل‌هایی هم صورت گرفت و

در آخر …

تمام شد…

و دیگر در بین مردم خبری از آن نخواهد بود تا یازده ماه دیگر که دوباره به ابتدای ماه رمضان بعدی برسیم و … .

بیشتر مردم هم تصور می‌کنند که کار رصدگران هلال در این یازده ماه متوقف شده و کاری به کار هلال ندارند. اما آنانی که زیبایی و دل‌رُبایی هلال، دل آنان را ربوده است، خود می‌دانند که ابتدای هر ماه در جستجوی این کمان آسمانی، آسمان را می‌کاوند و در خلوت و آرامش خود زیبایی‌های آن را شکار و نظاره می‌کنند.

در هر حال همین هم کمی موجب خورسندی است که این بحث دینی ِ ابتدا و انتهای ماه رمضان، باعث می‌شود که افراد بیشتری برای مدتی اندک به آسمان و نجوم و ماه توجه کنند و نگاهی دیگر به آسمان بیندازند.

همانطور که پیش‌بینی شده بود این هلال زیبا، در شامگاه روز شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ به سختی رخ نشان داد و از بین گروه‌های زیادی که با ابزار و وسایل مختلف رو سوی آسمان کرده بودند تا آن را تماشا کنند؛ افراد اندکی توانستند کمان ِ دل‌ربایش را شکار کنند.

خب البته وجود ابر و گرد و غبار زیاد در اکثر نقاط ایران، دست به دست شرایط بحرانی این هلال داد تا حجابی شوند بر روی هلال ماه! و ما هم از دیدن آن محروم ماندیم.

خوشا به حال آن رصدگرانی که توانستند با دوربین و تلسکوپ این هلال زیبا را شکار کنند. خودتان به عکس‌هایی که از این هلال ثبت شده است، نگاه کنید و ببینید آیا ندیدنش افسوس دارد یا ندارد!

هلال ماه شوال
هلال ماه شوال ۱۴۴۱

متأسفانه از بین گروه‌ها و رصدگرانی که هلال را شکار کردند، کسی نتوانسته بود آن را با چشم غیرمسلح ببیند؛ و همین امر موجب شد تا آن اختلافات در اعلام عید فطر بروز کند.

امیدواریم که در آینده همبستگی نظری در بین فقها و علمای دینی بیشتر شود تا دو دستگی‌ها و بلاتکلیفی مردم هم پایان یابد.

هلال ماه شوال 1441
هلال ماه شوال ۱۴۴۱

محمد همایونی

۵ خرداد ۱۳۹۹

محمد همایونی
کارشناس و مدرس نجوم هستم و اعتقاد دارم که «یک ستاره شناس این جهان را مکانی زیباتر برای زندگی می‌بیند!» و برای ترویج آن تلاش می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

preloader
لطفا صبرکنید...