کلیک کن
منوی اصلی

دکتر احمد کیاست پور

دکتر کیاست‌پور
دکتر احمد کیاست‌پور
مرحوم دکتر احمد کیاست‌پور

دکتر احمد کیاست‌پور که استاد تمام فیزیک و نجوم در دانشگاه اصفهان بود، عصر روز شنبه ۱۶ آذر امسال در سن ۸۶ سالگی از این دنیا رفتند. پیکر ایشان را امروز سه‌شنبه ۱۹ آذر ماه از مقابل بخش فیزیک دانشگاه اصفهان تشیع کرده و در باغ رضوان اصفهان دفن کردند. روحشان شاد و آثاری که از خود به جای گذاشتند، ماندگار و جاودانه باد.

به حکم ادب و احترام بزرگان و حفظ حرمت ایشان، برخود لازم دانستم که مطلبی هرچند کوتاه را در یادبود این مرد دوست‌داشتنی و اثرگذار بنویسم و این‌جا به یادگار قرار دهم.

ایشان یکی از دانشمندان تأثیرگذاری بود که برای آموزش نجوم و گسترش آن در ایران فعالیت بسیار کرد. البته از آن جهت که زیاد تمایل به رسانه‌ای شدن نداشت، افراد زیادی ایشان را نمی‌شناختند. ولی از زمانی که در دهه ۵۰ و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، به دعوت ریاست دانشگاه اصفهان، آمریکا را که بهترین فرصت‌ها را در آن‌جا داشت، ترک کرد و به هیأت علمی دانشگاه اصفهان پیوست؛ نشان داد که آثار ماندگاری از خودش برجای خواهد گذاشت.

هم در دانشگاه سعی و تلاش بسیاری برای تربیت دانشجویان در نجوم و اخترشناسی کرد. و هم برای آن‌که نجوم گسترشی بیش از فضای آکادمیک دانشگاهی داشته باشد، فعالیت‌های زیادی برای ترویج و گسترش آن در جامعه داشت. که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به عضویت در هیأت موسس و هیأت امنای مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان نام برد، مرکزی که در ایران کم نظیر بوده و هست.

متأسفانه بنده افتخار استفاده از درس و مجلس ایشان را نداشته‌ام، ولی همین خاطره از دوران کودکی (سال‌های آخر دهه ۶۰) که ایشان را دعوت می‌کردند به نجف آباد بیایند و برای ما دانش آموزان از زیبایی‌ها و شگفتی‌های نجوم بگویند، بسیار به یاد ماندنی است. زمانی که شهر ما یک سالن اجتماعات بسیار مهجور داشت و کسی هنوز از سخنرانی و سمینار اطلاعی نداشت.

خداوند رحمت‌شان کند و آثار وجودی‌شان را ماندگار گرداند.

محمد همایونی

سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸

محمد همایونی
کارشناس و مدرس نجوم هستم و اعتقاد دارم که «یک ستاره شناس این جهان را مکانی زیباتر برای زندگی می‌بیند!» و برای ترویج آن تلاش می‌کنم.

‫2 نظر

  • احمد گفت:

    خداوند رحمت شان کند

  • شیلر امیرآبادی گفت:

    انا لله وانا الیه راجعون
    خدا رحمتش کنه.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    preloader
    لطفا صبرکنید...