سبد خرید شما خالی است.

دوره آنلاین مبانی نجوم ـ ۸۰

صفحه مخصوص دانشجویان ۸۰مین دوره آنلاین مبانی نجوم

قرار است در این صفحه برای هر جلسه توضیحات کوتاهی پس از برگزاری جلسه آنلاین ِ آن داده شود.
برای پیگیری آموزش‌های داده شده و موارد رصدی، سوال‌ها یا درخواست‌هایی از شما دانشجویان دارم. لطفا پاسخ یا نظرتان را در بخش دیدگاه (نظرات) همین صفحه ثبت کنید.
تقاضا دارم که نظرات خود را تا قبل از جلسه آنلاین بعدی، ثبت کنید تا ترتیب صحبت‌ها و نظرات شما هماهنگ با جلسات اضافه شده در این صفحه باشد.

برای نوشتن نظرات خود، محدودیت ندارید. می‌توانید از یک جمله تا یک صفحه نظرات خود را بنویسید.
برای ثبت نظرتان، لطفا وارد حساب کاربری خود شده باشید.

برنامه زمانی کلاس‌های آنلاین

جلسه ۱شنبه۴ دی
جلسه ۲چهارشنبه۸ دی
جلسه ۳شنبه۱۱ دی
جلسه ۴چهارشنبه۱۵ دی
جلسه ۵شنبه۱۸ دی
جلسه ۶ و ۷چهارشنبه۲۲ دی
ساعت برگزاری: ۸ شب

جلسه اول

در این جلسه قصد داشتیم عظمت و بزرگی کیهان و عالم را به صورتی یاد بگیریم که بتوانیم آن را در ذهن خودمان براساس اندازه‌های واقعی ِ اندازه‌گیری شده؛ تجسم کنیم. هرچند باید بپذیریم که این کار به صورت کامل امکان‌پذیر نیست.

بخش اصلی این جلسه، مقیاس ۱۲ گام است که سعی کردیم با یک سفر ۱۲ مرحله‌ای از میدان نقش‌جهان اصفهان تا بزرگترین ساختارهای کیهان را در ذهن خود سفر کنیم. امیدوارم که این اتفاق به بهترین شکل برای شما افتاده باشد.

لطفا در قسمت دیدگاه (نظرات) این صفحه موارد زیر را در مورد جلسه اول توضیح دهید:

۱- احساس خودتان را پس از دیدن این سفر ۱۲ مرحله‌ای به کیهان توصیف کنید.
۲- توضیح دهید کدام بخش از موضوعات مطرح شده در این سفر برای شما جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر بوده است.

جلسه دوم

امشب در مورد دایره‌البروج و استوای سماوی بحث خوبی انجام شد. بخش مختصات سماوی باقی‌ماند، که اگر سوالی بود در جلسات آینده مطرح بفرمایید.

باز هم تأکید می‌کنم که درک کامل و درست مطالبی که در جلسه دوم آموزش داده شد، نیاز به رصد و مشاهده آسمان شب در زمان‌های زیاد است.

از طرفی هم انجام کار رصدی و مشاهده آسمان شب بسیار اهمیت دارد. بنابراین لطفا سه مورد زیر را انجام دهید و نتایجش را در ادامه نظرات، ارسال کنید:

۱- در این هفته تلاش کنید حداقل دو تا از صورت‌های فلکی آسمان را بیابید. از فیلم سوم کمک بگیرید. اگر هم خیلی با مشکل مواجه شدید، با من تماس بگیرید تا راهنمایی کنم.
پس از یافتن صورت‌های فلکی، نام آن‌ها را ارسال کنید.

۲- لطفا امشب یا فرداشب، هر شبی که هوا صاف باشد، به آسمان شب با دقت نگاه کنید و ستاره‌های آن را بشمارید. تعداد ستاره‌هایی که می‌توانید ببینید را بنویسید و ارسال کنید. با این عدد بعدا کار داریم.

۳- تمرین عملی این جلسه را که زیرنظر گرفتن مکان یک ستاره شاخص هست، در طول این شب‌ها انجام دهید و نتیجه‌اش را در همین صفحه اعلام کنید.

منتظر ثبت نظرات و پاسخ‌های شما هستم. سوال و ابهام هم داشتید، بنویسید.

جلسه سوم

موضوع این جلسه، بازدید از غرفه منظومه شمسی بود که بر اساس سرفصل‌های مشخص شده؛ آشنایی مختصری از آن پیدا کردیم.

یکی از موارد اصلی و مهمی که در جلسه آنلاین برایش توضیح داده شد، پیدا کردن سیاره‌ها در آسمان بود. همانطور که گفته شد، چون موقعیت سیاره‌ها در آسمان و در بین صورت‌های فلکی ثابت نیست و آرام آرام با گذشت زمان در آسمان جابه‌جا می‌شوند؛ بنابراین باید در هر دوره آموزشی جداگانه برای دانشجویان بیان شوند.

در زمان حاضر:
سیاره‌ مریخ در کنار ستاره قلب‌العقرب است و قبل از طلوع خورشید نزدیک افق شرقی دیده می‌شود. عطارد به آسمان شامگاهی وارد شده و می‌توان در دقایق اولیه شب، هنگامی که هنوز شفق تمام نشده است آن را در لبه‌ی افق پیدا کرد.

زهره به سختی پس از غروب خورشید در لبه افق دیده خواهد شد، و چند روز دیگر آن را از دست خواهیم داد.

سیاره زحل و مشتری هم از ابتدای شب در سمت جنوب به راحتی دیده می‌شوند. مشتری در این زمان، پرنورترین ستاره آسمان است. و همین پرنوری‌اش کمک می‌کند که به راحتی بتوانید آن را پیدا کنید.

لطفا نتیجه مشاهده و رصد خودتان از سیاره‌های نامبرده را تا قبل از شروع جلسه چهارم که چهارشنبه است، در بخش دیدگاه این صفحه بنویسید.

موضوع مهم دیگر جابه‌جایی سیاره‌ها در بین ستارگان است. برای این‌که این جابه‌جایی را بتوانید احساس کنید و ببینید، باید شب‌های پشت‌سر هم آن‌ها را با دقت زیر نظر بگیرید تا ببینید که در عرض چند شب، نسبت به ستاره‌های کناری‌شان تغییر مکان داده‌اند.

جلسه چهارم

این جلسه آشنایی با ستارگان بود. آشنایی کلی و مقدماتی با انواع ستارگان را به دست آوردیم.
مقدمه‌ای برای ورود به مباحث اخترفیزیکی که ما را با مشخصات کامل و زندگی و مرگ ستاره‌ها آشنا می‌کنند.
تکمیل این مطلب در دوره‌های اخترفیزیک ۱ و ۲ ارائه می‌شود، یکی از شیرین‌ترین و زیباترین دوره‌های آموزشی نجوم.

یکی از نکات مهم در جلسه آنلاین: تصویر ستاره‌ها در عکس‌های نجومی و قرص ستاره‌ها بود.

دانشجویان عزیز این دوره لطفا:

۱- بر اساس مطالب آموزش داده شده در این جلسه توضیح دهید تفاوت خوشه‌های ستاره‌ای باز و کروی چیست؟
۲- بنویسید که در این شب‌ها، کدام یک از صورت‌های فلکی این ماه را توانسته‌اید در آسمان پیدا کنید؟

جلسه پنجم

جلسه پنجم، زمان خروج از منظومه شمسی و ورود به عالم بزرگ کهکشان‌هاست.

شما که الان جلسه پنجم را گذرانده‌اید، با موضوعات زیادی به صورت دقیقتر آشنا شده‌اید: کره آسمان و صورت‌های فلکی ـ منظومه شمسی و سیارات ـ ستاره‌ها و انواع آن‌ها ـ راه‌شیری و کهکشان‌های دیگر ـ گروه‌ها و خوشه‌های کهکشانی.

همانطور که در جلسه آنلاین گفته شد، برگردید به جلسه اول و فیلم بخش دوم را که سفر ۱۲ مرحله‌ای به اعماق کیهان بود؛ دوباره ببینید. حتما مطالب جدیدی را از آن متوجه خواهید شد.

همانطور که در این جلسه گفته شد، تمرین رصدی این جلسه بسیار مهم است. مهم از آن جهت که علاوه بر سادگی و راحتی انجام دادن آن؛ می‌تواند نگاه و نگرش شما را نسبت به ماه دگرگون کند. البته به شرط صبوری و انجام آن حداقل برای یک ماه قمری. لطفا این رصد را خیلی جدی پیگیری کنید.

از ابتدای ماه قمری بعدی این تمرین را با جدیت شروع کنید. فقط حواستان باشد که در شب‌های ابتدایی ماه، ماه خیلی زود غروب می‌کند، پس حتما سر شب و نزدیک اذان مغرب به دنبال ماه بگردید.

لطفا همچنان پیدا کردن صورت‌های فلکی را ادامه دهید، و گزارش رصدهای‌تان را ارسال کنید.

جلسه ششم

کارشناس و مدرس نجوم هستم و اعتقاد دارم که « یک ستاره شناس این جهان را مکانی زیباتر برای زندگی می‌بیند! » و جهت ترویج آن فعالیت می‌کنم.

• parisa.h208 گفت:

۱) مسحور کننده است، احساس میکنم هرچه بیشتر تلاش کنم تا اطلاعاتم رو از ستاره ها افزایش بدم کمتر احساس کوچیکی خواهم کرد در برابر این عظمت.

۲) این که خورشید رو به مقیاس یک توپ تنیس درآوردیدو فواصل رو اینطور توضیح دادید.

درود به شما پریسا خانم.
      خیلی خوب بیان کردید. ممنونم از شما.
      انسان با فهم این واقعیت‌ها، هم از طرفی به کوچکی خودش بیشتر پی‌می‌برد و از طرف دیگر هم احساس بزرگی می‌کند که می‌تواند دانش خودش را تا بی‌کران‌ها گسترش دهد.

• هادی ولی پور گفت:

Look at the sky. You are not alone. The whole universe is friendly dreams for you

به آسمان شب نگاه کن…تو تنها نیستی…
    همه ستارگان و کهکشان ها دوستانه تو را می نگرند… و برای رویاهایت نیایش می کنند

چیست این سقف بلند ساده بسیار نقش زین معما هیچ دانا در جهان آگاه نیست (حافظ)

فروغ از تست انجم را برین ایوان مینوگون شعاع از تست مر مه را برین گردون مینایی (سنایی)

آواز ماه را نیوشا باشید….

درود فراوان آقای ولی‌پور عزیز.
      خیلی ممنون که احساس خودتون رو به این زیبایی بیان کردید.

درود بر استاد همایونی آسمان وش

جلسه دوم بسیار مفید بود اما کوتاه. امید است زمانش بیش گردد

دب اکبر و اصغر را در آسمان با کمک اپ استلاریوم یافتم و آخرین ستاره دب اصغر که ستاره قطبی بود را به عنوان علامت انتخاب کردم.
    تعداد ستاره ها زیاد نبود حدود ۴۰ عدد.

با مهر

درود و سلام فراوان بر شما
      انشاله فعالیت‌های رصدی شما زیادتر باشد و سوال‌های شما سرازیر شود، خدمتتان هستم.
      پیدا کردن دب‌ها خیلی خوبه. البته مطمئن باشید که درست یافته‌اید. سر کلاس در موردش صحبت می‌کنیم.
      اما برای تمرین رصدی جلسه دوم، انتخاب ستاره قطبی مناسب نیست چون که جابه‌جایی ندارد. ستاره‌ای در سمت جنوب، مثلا ستاره‌های شکارچی یا سگ بزرگ را انتخاب کنید.
      با عدد ۴۰ کار داریم و سر کلاس در موردش صحبت می‌کنیم. امیدوارم بقیه دوستان هم انجام داده باشند.
      متشکر از پیگیری شما

از چشم خود بپرس که ما را که میکشد جانا گناه طالع و جرم ستاره نیست

درود بر برساووش توانا! استاد همایونی دانا!

این چند روز بسیار نیک بود. کار با نرمینه استلاریوم رو به خوبی یاد گرفتم. شگفت مخلوقیست. ستاره های دور قطبی پروانه وار و ترانه خوان دور ستاره جدی میگردند. با نظارت و لطف استاد به رصد حرکت خورشید در اعتدال ربیعی تا ۳۰۰۰ سال گذشته پرداختم.

مهرتان همایونی

سلام و درود الهی برشما
      همین ابتدا عرض ناتوانی در پاسخ‌گویی به نگارش زیبا و کلام شیوای شما، آشکار کنم.
      خوب است، استلاریوم خوب است. و چه بسا بهتر از آن استاری‌نایت.
      بحث زمان و زمین، خیلی پیچیدگی دارد.
      اما چه خبر از مشاهده‌ی سیاره‌ها؟ از آن ستاره شاخص و حرکتش چه خبر؟
      آسمان دل‌تان پر از مهر و نور باد

• هادی ولی پور گفت:

درود چهار ستاره روشنان بر شما!

شباهنگ می‌نوازد! سهیل می‌خواند!
    ژوبین نیزه می‌چرخاند! و اسب‌مرد پای می‌کوبد!

نشست چهارم بسیار آموزنده بود جناب استاد. بیش از همه ستارگان نوترونی و چگالی فنجانی غول‌آسایشان.
    خوشه‌ ستاره‌ای باز پروین و خوشه کروی در صورت فلکی دلفین را مطالعه کردم. تراکم بسیار، گرانش قدرتمند و عمر زیاد خوشه های کروی عجیب است.
    در آسمان زیبای دی ماه به دنبال صورت فلکی شکارچی هستم. امید است که او هم بخواهد مرا ببیند.

دانشتان آلفایی، گرانشتان کروی

سلام ایزد دانا برشما
      میهمانی این ستارگان نور‌بخش زمستانی را غنیمت شمرید.
      یادکردتان از خوشه‌ها خوب است. البته سهم خوشه‌های باز را اندک گذاردید.
      شکارچی خیلی راحت به دام دیدگان می‌افتد. شکارچی‌ای است که به راحتی شکار می‌شود.
      از ابتدای شب طلوع می‌کند و تا انتهای شب میهمان آسمان است.

• parisa hoseini گفت:

در روز ۵ شنبه ۱۶ دی ماه موفق شدم صورت فلکی شکارچی رو در آسمان شب پیدا کنم.
    در ساعت ۱۸ همنشینی زیبای مشتری در کنار حلال ماه توجه من رو جلب کرد که تونستم با کمک اپلیکیشن تونستم مطمئن بشم که خورشید هست.
    با توجه به راهنمایی هایی که کردین در خصوص استراحت چشم ها، موفق شدم در ساعت ۲۱ صورت فلکی شکارچی رو رویت کنم.
    در ابتدا خیلی سخت بود و با شمارش سطحی تنها ۲۳ عدد ستاره در آسمان قابل رویت بود، اما بعد از اینکه چند دقیقه چشم هام رو بستم تعداد ستاره ها انقدر زیاد بود که قابل شمارش نبود.

درود بر خانم حسینی
      چقدر عالی، چقدر خوب، آفرین برشما.
      تبریک میگم که از آسمان مجازی اپلیکیشن، به آسمان واقعی بالاسرتون قدم نهادید.
      این ستاره‌چینی شما از آسمان،‌ نتیجه کمی دقت و صبوری بیشتر است.
      سیاره مشتری را گم نکنید و آنچه که در جلسه سوم گفته شد را در مورد آن به خاطر بسپارید.
      منتظر نتیجه رصدهای آینده شما هستیم.