سبد خرید شما خالی است.

دوره آنلاین مبانی نجوم ـ ۷۵

صفحه مخصوص دانشجویان ۷۵مین دوره آنلاین مبانی نجوم

قرار است در این صفحه برای هر جلسه توضیحات کوتاهی پس از برگزاری جلسه آنلاین ِ آن داده شود.
برای پیگیری آموزش‌های داده شده و موارد رصدی، سوال‌ها یا درخواست‌هایی از شما دانشجویان دارم. لطفا پاسخ یا نظرتان را در بخش دیدگاه (نظرات) همین صفحه ثبت کنید.
تقاضا دارم که نظرات خود را تا قبل از جلسه آنلاین بعدی، ثبت کنید تا ترتیب صحبت‌ها و نظرات شما هماهنگ با جلسات اضافه شده در این صفحه باشد.

برای نوشتن نظرات خود، محدودیت ندارید. می‌توانید از یک جمله تا یک صفحه نظرات خود را بنویسید.
برای ثبت نظرتان، لطفا وارد حساب کاربری خود شده باشید.

برنامه زمانی کلاس‌های آنلاین

جلسه ۱چهارشنبه۲۱مهر
جلسه ۲شنبه۲۴مهر
جلسه ۳چهارشنبه۲۸مهر
جلسه ۴شنبه۱آبان
جلسه ۵چهارشنبه۵آبان
جلسه ۶ و ۷شنبه۸آبان
ساعت برگزاری: ۸ شب

جلسه اول

در این جلسه قصد داشتیم عظمت و بزرگی کیهان و عالم را به صورتی یاد بگیریم که بتوانیم آن را در ذهن خودمان براساس اندازه‌های واقعی ِ اندازه‌گیری شده؛ تجسم کنیم. هرچند باید بپذیریم که این کار به صورت کامل امکان‌پذیر نیست.

بخش اصلی این جلسه، مقیاس ۱۲ گام است که سعی کردیم با یک سفر ۱۲ مرحله‌ای از میدان نقش‌جهان اصفهان تا بزرگترین ساختارهای کیهان را در ذهن خود سفر کنیم. امیدوارم که این اتفاق به بهترین شکل برای شما افتاده باشد.

لطفا در قسمت دیدگاه (نظرات) این صفحه موارد زیر را در مورد جلسه اول توضیح دهید:

۱- احساس خودتان را پس از دیدن این سفر ۱۲ مرحله‌ای به کیهان توصیف کنید.
۲- توضیح دهید کدام بخش از موضوعات مطرح شده در این سفر برای شما جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر بوده است.

جلسه دوم

در مورد مختصات سماوی: سمت ـ ارتفاع و استوایی، اگر اشکالی دارید در جلسات آنلاین بعدی بپرسید.

باز هم تأکید می‌کنم که درک کامل و درست مطالبی که در جلسه دوم آموزش داده شد، نیاز به رصد و مشاهده آسمان شب در زمان‌های زیاد است.

از طرفی هم انجام کار رصدی و مشاهده آسمان شب بسیار اهمیت دارد. بنابراین لطفا سه مورد زیر را انجام دهید و نتایجش را در ادامه نظرات، ارسال کنید:

۱- در این هفته تلاش کنید حداقل دو تا از صورت‌های فلکی آسمان را بیابید. از فیلم سوم کمک بگیرید. اگر هم خیلی با مشکل مواجه شدید، با من تماس بگیرید تا راهنمایی کنم.
پس از یافتن صورت‌های فلکی، نام آن‌ها را ارسال کنید.

۲- لطفا امشب یا فرداشب، هر شبی که هوا صاف باشد، به آسمان شب با دقت نگاه کنید و ستاره‌های آن را بشمارید. تعداد ستاره‌هایی که می‌توانید ببینید را بنویسید و ارسال کنید. با این عدد بعدا کار داریم.

۳- تمرین عملی این جلسه را که زیرنظر گرفتن مکان یک ستاره شاخص هست، در طول این شب‌ها انجام دهید و تا قبل از جلسه سوم نتیجه‌اش را در همین صفحه اعلام کنید.

منتظر ثبت نظرات و پاسخ‌های شما هستم. سوال و ابهام هم داشتید، بنویسید.

جلسه سوم

موضوع این جلسه، بازدید از غرفه منظومه شمسی بود که بر اساس سرفصل‌های مشخص شده؛ آشنایی مختصری از آن پیدا کردیم.

یکی از موارد اصلی و مهمی که در جلسه آنلاین برایش توضیح داده شد، پیدا کردن سیاره‌ها در آسمان بود. همانطور که گفته شد، چون موقعیت سیاره‌ها در آسمان و در بین صورت‌های فلکی ثابت نیست و آرام آرام با گذشت زمان در آسمان جابه‌جا می‌شوند؛ بنابراین باید در هر دوره آموزشی جداگانه برای دانشجویان بیان شوند.

در زمان حاضر:
سیاره‌ مریخ در نزدیکی خورشید است و دیده نمی‌شود. عطارد در آسمان صبحگاهی قبل از طلوع خورشید و در روشنایی گرگ و میش صبحگاهی دیده خواهد شد. که البته دیدن آن مشکل است.
سیاره ناهید (زهره) بعد از غروب خورشید، در سمت جنوب غرب آسمان و در نزدیک افق به راحتی دیده می‌شود. تا هنگامی هم که غروب کند، پرنورترین ستاره آسمان است.
سیاره زحل و مشتری هم از ابتدای شب در سمت جنوب شرقی به راحتی دیده می‌شوند. مشتری بعد از غروب زهره تا اواخر در آسمان، پرنورترین ستاره آسمان است. و همین پرنوری‌اش کمک می‌کند که به راحتی بتوانید آن را پیدا کنید.
زحل در سمت راست مشتری قرار دارد.

لطفا نتیجه مشاهده و رصد خودتان از سه سیاره‌ی ناهید، زحل و مشتری را تا قبل از شروع جلسه چهارم که شنبه است، در بخش دیدگاه این صفحه بنویسید.

موضوع مهم دیگر جابه‌جایی سیاره‌ها در بین ستارگان است. برای این‌که این جابه‌جایی را بتوانید احساس کنید و ببینید، باید شب‌های پشت‌سر هم آن‌ها را با دقت زیر نظر بگیرید تا ببینید که در عرض چند شب، نسبت به ستاره‌های کناری‌شان تغییر مکان داده‌اند.

جلسه چهارم

این جلسه معارفه با ستارگان بود. آشنایی کلی و مقدماتی با انواع ستارگان را به دست آوردیم.
مقدمه‌ای برای ورود به مباحث اخترفیزیکی که ما را با مشخصات کامل و زندگی و مرگ ستاره‌ها آشنا می‌کنند.
تکمیل این مطلب در دوره‌های اخترفیزیک ۱ و ۲ ارائه می‌شود، یکی از شیرین‌ترین و زیباترین دوره‌های آموزشی نجوم.

یکی از نکات مهم در جلسه آنلاین: تصویر ستاره‌ها در عکس‌های نجومی و قرص ستاره‌ها بود.

دانشجویان عزیز این دوره لطفا:

۱- بر اساس مطالب آموزش داده شده در این جلسه توضیح دهید تفاوت خوشه‌های ستاره‌ای باز و کروی چیست؟
۲- بنویسید که در این شب‌ها، کدام یک از صورت‌های فلکی این ماه را توانسته‌اید در آسمان پیدا کنید؟
۳- یکی از ستاره‌هایی که در این جلسه نام آن آورده شد، ستاره نسرواقع بود. نسرواقع پرنورترین ستاره در صورت فلکی شلیاق هست و در این شب‌ها به راحتی پیدا می‌شود. لطفا برای پیدا کردن آن تلاش کنید و نتیجه کار خود را ارسال کنید.
نکته: چون الان در میانه پاییز هستیم، شلیاق در ساعت‌های ابتدایی شب در آسمان هست و آن را در ابتدای شب بیابید.
۴- از خوشه پروین چه خبر؟ تونستید پیداش کنید؟

جلسه پنجم

کارشناس و مدرس نجوم هستم و اعتقاد دارم که « یک ستاره شناس این جهان را مکانی زیباتر برای زندگی می‌بیند! » و جهت ترویج آن فعالیت می‌کنم.

• mona68taati گفت:

سلام و عرض ادب.راستش من اولین باری بود که جایگاه خودم رو در جهان هستی مشاهده کردم و این حیرت آور بود و اینکه در این دیدگاه بعد از سفر ۱۲ در کیهان حتی منظومه شمسی هم قابل رویت نبود دیگه چه برسد به انسان ها.

درود برشما مناخانم
      خیلی عااالیه. خیلی خوشحالم که این اولین تجربه شما از درک این عظمت بوده است. واقعا حیرت‌اوره.

• حنانه سالمی گفت:

درک فضای بی انتها برای من بسیار هیجان انگیز و شیرین بود و به نظرم جذاب ترین بخش آسمان، کهکشان ها و خوشه ها و ابر خوشه های کهکشانی هستند که عظمت بینهایتشون واقعا انسان رو متحیر میکنه

با سلام خدمت استاد بزرگوار
      ۱_همیشه وقتی به آسمان نگاه میکنم حس خوبی دارم و آرامش میگیرم.بعد ازگذشت از این ۱۲ گام ابتدا احساس ناچیز بودن کردم در این عالم،همیشه ذهنیت انسان این بوده که کره ی زمین چقدر عظمت و بزرگی دارد ولی وقتی از منظومه ی شمسی و کهکشان راه شیری عبور کردیم تازه میفهمیم که زمین چندان بزرگ هم نیست در برابر این همه عظمت و همین طور به ترتیب کهکشان ها و ابر کهکشانها دست به دست هم داده اند که این عالم به این بزرگی را ایجاد کرده اند.
      و بعد پی به بزرگی و عظمت خداوند همان طور که در گام ۱۲ دیدیم خداوند سیستم کیهان و سیستم سلولهای مغز انسان را شبیه به هم آفریده است و بدون شک انسان هم تکه ای از ستارگانِ کیهان است ،و در نهایت احساس غرور کردم که توانسته ام در راه این علم قدم بردارم و آگاهی کسب کنم.

۲_وقتی که از تصویر بالا به زمین نگاه کردم برای من بسیار هیجان انگیز بود و همیشه به این فکر میکنم که من باید روزی به مدار زمین بروم و حتی فکر کردن به این موضوع برایم لذت بخش است،اما وقتی از منظومه ی شمسی دور شدیم یکم احساس ترس داشتم و این ترس هم قطعا به خاطر دور شدن از سیاره ی زیبامون هست و با این حال همان احساس ترس هم بسیار هیجان انگیز و لذت بخش است به خاطر آگاهی به بیرون از کهکشانمان.
      با تشکر از شما

درود بر مهدیه خانم عزیز.
        خیلی خوب و عالی توصیف کردید. سپاس از وقتی که گذاشتید. رسیدن از عظمت به ناچیزی و از آن‌جا به غروری که ناشی از فهم این همه زیبایی و عظمت است.
        در اون گامی که از منظومه شمسی رفتیم بیرون، در یک تنهایی عجیبی فرو رفتیم. یک تنهایی و تاریکی که کمی هم دلهره آور است.
        تشکر از شما
        راستی شما اشتباها در پاسخ به نظر حنانه‌خانم، ثبت کردید. برای جلسات بعدی در یک نظر مستقل بنویسید.

درود بر حنانه‌خانم عزیز
      خیلی جالب گفتید: هم هیجان‌انگیز و هم شیرین بودن. بسیار عالی و خوب. ممنون از اینکه برای هر دوقسمت نظر و احساس‌تون رو بیان کردید.

• محمد اعتماد گفت:

در پاسخ به سوال اول یاد حکایتی از مولانا در باب دعوت مرغ از شتر به خانه خود افتادم.
    مرغ خانه اشتری را بی خرد ** رسم مهمانش به خانه می‌برد

چون به خانه مرغ اشتر پا نهاد ** خانه ویران گشت و سقف اندر فتاد

احوال بنده بعد از دیدن این عظمت حال آن مرغ است . فتبارک الله احسن الخالقین.

در پاسخ به سوال دو ، همه مراحل برای بنده جذاب و دیدنی بود .تشکر می کنم از استاد گرامی که با بیانی ساده این عظمت را به تصویر کشیدند.

درود بر آقامحمد اعتماد عزیز.
      چقدر زیبا، چقدر جالب احساس خودتون رو بیان کردید.
      این عالم، همه‌اش حیرت اندر حیرت است و زیبایی اندر زیبایی.
      سپاس از لطف شما

عرض سلام خدمت استاد همایونی بزرگوار

در رابطه با سوال اول…
    به کمک برنامه stelarium تونستم صورت فلکی سگ بزرگ را که در آسمان مشاهده کنم که پرنور ترین ستاره ی آن ستاره ی شباهنگ است.
    دب اکبر را به وضوح مشاهده کردم خیلی واسم جالب بود چون اولین بار بود میدیدمش.
    و صورت فلکی شکارچی رو تونستم ببینم که ستاره rigel یا پای شکارچی پرنور ترین ستاره ی آن صورت است و ستاره ی ابط الجوزا را در قسمت دست شکارچی مشاهده کردم و واقعا برایم لذت بخش بود.

در رابطه با سوال دوم ستاره های آسمون واقعا خیلی زیاد هستن و ما از شمارش همه ی اونها ناتوانیم و من چون در مجتمع اپارتمانی زندگی میکنم بیشتر از ۵۰۰ ستاره نتونستم بشمارم.
    سوال سوم هم که در کلاس خدمتتون عرض کردم که مدتها سیاره زحل و مشتری رو در آسمان رصد میکردم که در شرق آسمان ظهور و هرشب در ساعت مشخصی که به آسمان نگاه میکردم مقدار معینی به سمت غرب حرکت میکردند.
    با تشکر از شما.

سلام و درود مهدیه خانم رضایی
      خیلی عالی خیلی خوب. خوشحالم که به این خوبی اقدام کرده‌اید.
      پیدا کردن صورت‌های فلکی رو ادامه دهید تا بیشتر و بیشتر با آسمان شب آشنا بشید. به خصوص الان که وارد زمستان می‌شویم، صورت‌های فلکی زمستانی خیلی قشنگ هستند.
      اصلا برام غیرقابل باور بود که شما تونستید از داخل شهر و مجتمع، این همه ستاره ببینید. خیلی عااااالیه. تبریک فراوان. با این عدد سر کلاس آنلاین کار داریم.
      اما در مورد سوال سوم: رصدی که گفته شده باید با یک ستاره انجام بشه. سیاره خودش حرکت داره و اشکال ایجاد میکنه. پس شما یک ستاره پرنور مثل شباهنگ یا رجل‌جبار رو انتخاب کنید و همان طور که گفته شده انجام دهید.

موفق باشید.

• آیسان قهرمانی گفت:

با عرض سلام وادب خدمت استاد بزرگوار .
      راستش رو بخواین من چند روز هست که میخوام صورت های فلکی رو در آسمان پیدا بکنم ولی خوشبختانه یا متاسفانه هوا چند روز هست ابریه و باران میباره . هروقت آسمان صاف شد در اسرع وقت انجام میدم.
      با تشکر

سلام آیسان عزیز.
        همه‌اش خوبه، باران هم رحمت الهی است. خیلی خوبه که شما پیگیر رصدها هستید، همین خیلی عالیه. انشاله شب‌هایی که هوا صاف باشه حسابی رصد کنید.
        منتظر هستیم

• آیسان قهرمانی گفت:

سلام و درود خدمت استاد گرامی.

در رابطه با سوال اول:

من با کمک گرفتن از برنامه «stelarium»
      تونستم صورت فلکی جبار یا شکارچی رو پیدا بکنم که ستاره رجل الجوزا پای شکارچی بود و تونستم صورت فلکی ممسک الاعنه رو پیدا بکنم و ستاره العیوق پیشانی صورت فلکی ممسک الاعنه بود.
      من تونستم حدود ۴۵۰ تا ستاره بشمارم و بیشتر از این نتونستم پیدا بکنم و
      این شمارش ستاره ها برای من خیلی هیجان انگیز بود.

با تشکر

• آیسان قهرمانی گفت:

عذر مـــیخوام. ببخشید ستاره العیوق در پیشانی اسبِ، صورت فلکی ممسک الاعنه بود.

باز هم سلام آیسان گرامی و عزیز.
        آآآفرین برشما. خیلی عالیه. خیلی خوبه که تونستید این صورت‌های فلکی و ستاره‌ها رو پیدا کنید.
        حتما شب‌های دیگر هم رصدها را ادامه دهید تا حسابی با آسمان شب آشنا بشید.
        واقعا عالیه تعداد ۴۵۰ ستاره! معلوم میشه که آسمان شما پرستاره هست و میتونید بیشتر صورتهای فلکی رو پیدا کنید.
        باز هم آفرین برشما.
        موفق باشید

سلام و عرض ادب خدمت استاد همایونی عزیز
    استاد من سیاره های مشتری و زحل و زهره را هر شب میتونم رصد کنم و از دیدنشون بسیار لذت میبرم و در سفری که به تازگی به جنوب کشور داشتم در کنار جاده و تاریکی مطلق شب تونستم ستاره های بسیاری را مشاهده و شناسایی کنم از جمله ستاره سهیل،ستاره شامی،ذات الکرسی و قبل از طلوع خورشید هم توانستم سیاره کوچک عطارد را رصد کردم و بسیار از این اتفاق خوشحالم.
    با تشکر از شما

سلام و درود خانم رضایی عزیز و گرامی.
      چقدر خوب 🙂 این خیلی خوب و عالی‌است. سیاره‌ها رو همیشه پیگیر باشید تاجابه‌جایی‌هاشون و تغییرات نورشان رو بتونید احساس کنید.
      پس تونستید عطارد رو شکار کنید. من خودم هنوز نتونستم این صبح‌ها پیداش کنم. آفرین برشما.
      ستاره سهیل واقعا دیدنی است. وقتی از مسافرت به اراک برگشتید، از اونجا تلاش کنید که سهیل رو پیدا کنید، حتما کمی سخت خواهد بود ولی میشه دیدش.

موفق باشید

• mona68taati گفت:

سلام و عرض ادب .بنده در اولین شب در ساعت ۱۸/۱۰ به کمک اپلیکیشن stellarium سیاره ونوس را مشاهده کردم و در ساعت ۲۳/۲۱ صور فلکی orion را مشاهده کردم .

سلام و درود منا خانم گرامی.
      بسیار خوووب ، خوشحالم که بالاخره ستاره‌های آسمان رخ نشون دادند 🙂
      و بهتر اینکه شما تلاش کردید برای پیدا کردن اونها.
      مطمئن هستم که سیاره‌های زحل و مشتری رو درست یافته‌اید، اما در بیان سمت‌هاشون دچار اشتباه شده‌اید. لطفا شب‌های دیگه به سمت اون‌ها بیشتر دقت کنید. چون اون‌ها در سمت جنوبی آسمان هستند.
      رصدها رو ادامه دهید و حسابی با این ستاره‌های نازنین اخت بشید که بسیار دوست‌داشتنی هستند.
      درود بر شما

• حنانه سالمی گفت:

من جلسه قبل به خاطر هوای ابری و بارانی متاسفانه نتونستم تکلیف رصدی رو انجام بدم
    این هفته تونستم صورت فلکی شکارچی و دب اکبر رو مشاهده کنم و همچنین موفق به رصد سیارات زحل و زهره و مشتری شدم

درود برشما خانم سالمی عزیز.
      خیلی خوبه که تونستید این صورت‌های فلکی رو پیدا کنید. فقط یه نکته: در مورد دب‌اکبر یک مقدار بیشتر دقت کنید که مطمئن بشید خودش بوده.
      سیاره‌ها رو هم ادامه دهید، پیگیرشون باشید تا جابه‌جایی‌شون در بین ستاره‌ها رو ببینید. البته برای زهره این رو خوب میشه دید.
      تمرین جلسه دوم رو هم ناامید نشید و حتما انجام دهید در بین شب‌های ابری.