سبد خرید شما خالی است.

ردپای اعتماد به نفس در کیهان!

ردپای اعتماد به نفس در کیهان

شامگاه دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ یک برنامه پخش زنده (لایو اینستاگرام) به صورت مشترک با خانم فاطمه محمودی در صفحه «عطر تحول» داشتم. عنوان این گفتگو هم بود: «ردپای اعتماد به نفس در کیهان»!

ماجرا از این قرار بود که چند شب قبل که مقارنه ماه با سیاره‌های مشتری و زحل بود و ما شاهد صحنه زیبای آن در آسمان شامگاهی بودیم؛ عکس و اطلاعات آن را در یک مجموعه داستان (استوری) اینستاگرام منتشر کردم. این‌ها با استقبال خوب همراهان و علاقه‌مندان مواجه شد.

از جمله خانم محمودی عزیز هم جذب این پدیده و اطلاعاتی شدند که در مورد ماه و سیاره‌ها به دست آورده بودند. خب این هیجان و شور و شوقی که بیشتر افراد در مواجهه با زیبایی‌های آسمان شب دریافت می‌کنند؛ کاملا طبیعی است.

ایشان هم همچون خیلی از همراهان دیگر شیفته آن شدند و بسیار لذت بردند. اما از آن جهت که زمینه فعالیت‌شان در صفحه عطر تحول، عزت نفس و اعتماد به نفس می‌باشد؛ به بنده پیشنهاد اجرای یک برنامه لایو مشترک دادند تا گفتگویی کوتاه در مورد اعتماد به نفس و ارتباطی که دانش نجوم می‌تواند با آن داشته باشد، داشته باشیم.

و نتیجه آن شد همین لایو امشب!

ممکن است در نگاه اول نتوان ارتباطی بین اعتماد به نفس و نجوم پیدا کرد، که از دیدگاه علمیِ صرف هم احتمالا حرف درستی است. اما هنگامی که از منظر احساسات و عواطف انسانی به آن نگاه کنیم، می‌توانیم روابط جالبی را در این بین پیدا کنیم.

کاملا مشخص است که هنگام این گفتگو در مورد بخش مربوط به اعتماد به نفس، من شنونده صحبت‌های خانم محمودی باشم و یادبگیرم. اما نکته جالب این صحبت این بود که با سرنخ‌هایی که از مفهوم اعتماد به نفس و انواع آن می‌دادند، می‌توانستیم تأثیری که شناخت کیهان و آشنایی با دانش نجوم می‌تواند در اعتماد به نفس ما داشته باشد؛ پیدا کنیم.

از دو دیدگاه به این مسأله پرداختیم:

دیدگاه اول:

هنگامی که ما به عنوان یک انسان از روی کره زمین نظاره‌گر عظمت‌ها و بی‌کرانگی و بزرگی ستارگان، کهکشان‌ها و کل کیهان هستیم، می‌توانیم این احساس را در خودمان تقویت کنیم که با تکیه بر خالقی که به عنوان یک نیروی برتر و متعالی همه این بی‌نهایت ستاره و کهکشان و عظمت‌ها را خلق کرده و هدایت می‌کند، زندگی کنیم. با همین نوع نگاه و احساس، می‌توانیم یک اطمینان خاطر و اعتماد قدرتمندی را در وجود خودمان احساس کنیم که می‌تواند ما را از افکار و اندیشه‌های مخربی که می‌توانند موجب خودتخریبی روحی‌مان شوند دور کنند. و این می‌تواند پایه‌های اعتماد به نفس را در وجودمان قدرتمند کنند.

از طرفی دیگر همین نظاره‌گر بودن شکوه و عظمت کیهان که موجب حیرت و شگفتی انسان می‌شود؛ در دل خودش یک احساس حقارت و کوچکی پنهانی‌ای برای انسان به ارمغان می‌آورد که می‌تواند ریشه‌های غرور و تکبر بیجا را که همچون آفت ِ روح، قدرت و توان ِ روحی انسان را می‌خورد، بخشکاند.

دیدگاه دوم:

اینکه؛ ما که در مقابل این عظمت و بزرگی عالم و کیهان هیچ ذره‌ای هم حساب نمی‌شویم، ولی توان و قدرتی داریم که توانسته‌ایم در یک فرآیند اجتماعی و طولانی ِ علمی، مرزهای دانش را آن چنان جلو ببریم و فتح کنیم که از شکافتن دل ِ ذرات بنیادین عالم تا اوج کهکشان‌ها و مرزهای کیهان را درنوردیده‌ایم.

و این نشان از قدرت و توانی است که در وجود هر انسانی قرار دارد، که می‌تواند در کنار دیگر انسان‌ها این‌گونه قدرت‌نمایی کند. پس چه جایی برای ضعیف انگاشتن ِ «خود» برایمان باقی می‌ماند! ما از نسل انسان‌هایی هستیم که می‌توانیم رازهای سر به مهر ستارگان و کهکشان‌ها را در فراسوی کهکشان‌ها کشف کنیم. توانایی و قدرتی که در وجود همه ما انسان‌ها قرار دارد.

پس قدرت و عظمت ِ خود را دریاب

و آن را شکوفا کن

و عالم را فتح کن… .

خلاصه اینکه فهمیدم نه تنها می‌توان با ستاره‌شناس شدن، این جهان را مکانی زیباتر برای زندگی دید، بلکه می‌توان اعتماد به نفس قدرتمندتر و موثرتری هم برای ساختن یک زندگی موثر و ارزشمند در خود تقویت کرد.

دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹

کارشناس و مدرس نجوم هستم و اعتقاد دارم که « یک ستاره شناس این جهان را مکانی زیباتر برای زندگی می‌بیند! » و جهت ترویج آن فعالیت می‌کنم.